måndag, januari 29, 2007

Jokkmokks vintermarknad



Jag är nästan uppvuxen med att besöka Jokkmokks vintermarknad varje år. Det är något speciellt och nästintill småmagiskt med den tilldragelsen. Som barn åkte vi upp med våra föräldrar och bodde i husvagn/husbil och rände marknaden upp och ner, från morgon till kväll. Så roligt vi hade! Dofterna, människorna, ljuden och kylan...

Som vuxen gjorde jag praktik i Jokkmokk under min utbildning, jag var där tillsammans med Agneta (som är uppvuxen i Jokkmokk) och vi begav oss ut kvällstid. Som barn hade jag aldrig sett den biten av marknaden, då låg man i husvagnen och läste sina nyinköpta begagnade serietidningar och mumsade på brända mandlar *s* På kvällen händer det också något magiskt under marknaden, det är otroligt roligt att vara ute och mingla. Visst förekommer det mycket fylla men säg den storfest där det inte förekommer.

Nu är det flera år sedan jag var upp till marknaden, vi hade stora planer om att vara där till 400-års jubliléet men det blev istället första året då jag inte var dit, på länge och så har det fortsatt. Jag längtar tillbaka!

Bostad är nästintill hopplöst att finna under marknaden men Agneta har en väninna som hon får bo hos och det lät som att även jag skulle kunna rymmas där. Billiga bussresor har vi upp också. Snälla Agneta, överväg nu detta nooooooga. Kan vi inte åka upp på torsdag?! Vi kan väl inte försitta denna chans till fest och nostalgi?

Inga kommentarer: