fredag, januari 19, 2007

Är det någonstans jag kan tappa humöret så är det i trafiken!

Hornen tenderar verkligen att växa ut på mig i trafiken! Jag retar mig på folk som inte vet hur man använder bilens blinkers, på folk som inte känner till att det finns en högerregel, folk som ignorerar väjningsplikten osv...osv!

Idag när jag var ute i tjänsten stötte jag på kommunens allra sämsta bilförare tror jag. Det hela började med att jag i första korsningen (där jag ska rakt fram) kör då det är min tur, jag har en bil mitt emot mig och en till vänster om mig. Han ska alltså vänta på mig (det är högerregeln som gäller i den korsningen - som i så många andra). Bilisten till vänster om mig är på väg att köra men jag tar mig rätten att köra när det är min tur, jag får ilskna blickar men det skiter jag fullständigt i. Är det bara här i stan folk inte kan högerregeln?! Detta sker gång efter annan.
Vid nästa korsning fick jag snabbt klarsignal att svänga vänster i stoppljuset, när jag börjat svänga ser jag att en annan bil missuppfattat saken och tror att det är tvåfiligt där jag ska svänga in, vilket innebär att han blockerar min fil. Jag får vackert backa tillbaka för att inte bli stående mitt i korsningen.

I nästa stoppljus ska jag lägga mig i vänster fil för att fortsätta rakt fram, bilen framför mig ska åka höger (visar det sig sedan) och ska ju därför lägga sig i höger fil. Nej, istället ligger han mitt emellan filerna och använder heller inte blinkers. Så jag vet inte förrän han svängt vilket håll han egentligen skulle.

När jag sedan ska svänga ut åt vänster på en större väg så står jag vackert och väntar på bilen som närmar sig. Tror ni att han skulle passera? Nej, han skulle svänga in på samma väg som jag var på väg att lämna men hade tydligen inte hittat blinkersen. Jag hade med andra ord kunnat åka långt tidigare om han visat vilka hans intentioner var.

Kan ni inte trafikreglerna har ni inget i en rullande bil att göra!

Inga kommentarer: