torsdag, februari 08, 2007

LAS och anställning. Vad gäller?

Kan man aldrig känna sig säker?


Jag trodde att min tjänst (50% på stället jag jobbar + 20% i en resurspool) innebar att jag hade min tjänst men så fick jag ett telefonsamtal idag som gjorde mig osäker. Jag fastanställdes tack vare LAS efter ett par års vikarierande. Nu visar det sig att det kommer att bli övertalighet inom vår yrkeskår (och organisation) och det har skapats en tjänst på ett annat ställe för att lösa detta.

Telefonsamtalat jag fick var i all vänlighet, jag fick rådet av en kollega att kolla upp mina rättigheter eftersom jag har minst LAS-tid av alla i kåren här i kommunen. Men jisses vad det hann sätta griller i mitt huvud! Enligt vad jag förstod av samtalet kunde en av mina kollegor som LAS:ats in för en tid sedan (och har mer total tid inom organisationen) och nu tappar sitt vikariat kunna knuffa bort mig från min tjänst om hon hellre ville ha den än den nyskapade tjänsten på det andra stället. Ska jag kunna knuffas bort från en fast tjänst till ett vikariat? Jag ringde genast min fackliga företrädare och frågade och hon menade att så inte var fallet. Hela historien lät ganska fantastisk i mina öron måste jag säga, så visst kändes det skönt att höra hennes ord. Trots detta känner jag mig inte helt lugn...

Nån som är än mer insatt och kan reda ut lite frågetecken här?

Inga kommentarer: