lördag, april 14, 2007

Blid-bloggen!

Nackdelen med att ha spridit sin sida bland vänner är, som jag känner, att jag blir ganska låst. Om jag retar mig på något hos en väninna eller bekant som jag vet läser min blogg så kan jag inte ventilera det här - med risk för att vi ska bli ovänner. Andra bekanta har mycket starka åsikter om vissa saker, jag håller inte alltid med men drar mig för att beröra samma ämne då jag vet att vi kommer att hamna i diskussion om saken och kanske bli ovänner på kuppen.

Även om jag tycker om att skriva om min (ytterst vanliga) vardag så vill jag ibland faktiskt tycka och tänka!

En av de värsta saker jag vet är att bråka med folk, att någon man bryr sig om på endera sätt känner sig sårad eller arg på en. Att någon ser ner på en. Hatar en.

Att ventilera vissa saker här ökar ju risken för att sådant sker. Det behöver inte bara handla om sådant man irriterat sig på hos vänner utan det kan även vara "heta ämnen" i nyhetsflödet. Jag har en åsikt, bekanta kanske en annan - därför är det bäst att inte ge sig i kast med att angripa saken.

Många dundrar dock på och tycker till om politisk inrikting, fetma, djurskydd (här kunde jag bara inte låta bli själv), A-kasseregler, bidragsberoende, sjukförsäkringar osv. Många bryr sig dessutom föga om att i klarspråk uttrycka sitt agg/äckel/irritation mot vissa grupper i samhället medan jag drar mig för att bli en tagg i någons öga och hellre trippar på tå.

Är anonymitet lösningen för att kunna kräkas ut sina åsikter och tankar?

Inga kommentarer: