torsdag, april 12, 2007

Latmansvägen till PUL och upphovsrätt

Istället för att ge mig på det stora jobbet med att leta denna information på nätet tänkte jag se om latmansvägen genom bloggen kan fungera.

Hur är det nu med PUL? Jag minns när PUL var på ny och på gång, folk var så upprörda över att man inte skulle få sätta någons namn på pränt utan deras godkännande. Här i bloggen finns det ingen hejd på alla kändisar som namnges. Är detta ok?

Får jag, för att dra det än längre, tycka till om en person med deras namn angivet i texten?

Ännu en fråga med tanke på bloggen. Bilder snurrar ju vilt här, bilder som plockats från andra ställen på nätet. Det verkar lätt för många att bocka i rutan: "jag har rätt att använda bilderna jag laddar upp". Jag gör det ju själv. Stjäl nåt hjärt-bild här och nån cykel-bild där osv. Hur pass allvarligt är detta? Här vimlar det ju nämligen av lagförbrytare. Kan jag lägga upp en bild från Aftonbladets hemsida om jag länkar till artikeln i fråga?

Tänkte försöka undvika att trampa i klaveret!

Inga kommentarer: