torsdag, maj 17, 2007

Hänga ut pedofiler

Perverted Justice är amerikansk sajt som publicerar foton, chatloggar och domslut relaterade till pedofiler som jagat sina offer online.

Jag har läst en historia och den ger mig gåshud.

I USA har man tagit till skam som straff för pedofiler. Dömda pedofiler utrustas med en varningsskylt utanför sitt hus och en grön registreringsskylt på sin bil. Det har talats om att de även ska knacka på hos sina grannar och informera dem om det faktum att de är pedofiler. Jag är dock osäker på om detta är lagstiftat.

Vad säger ni? Ska man hänga ut pedofiler, genom att blottgöra dem på nätet, utrusta deras hustomter med varningtext, märka upp deras bilar? Är detta något även för Sverige? För egen del kan jag i ren ilska känna att deras handlingar gör dem till jordens avskum och att de förtjänar att gå genom livet och samhället med ett skammens ok på sina axlar. Sedan kan jag inte svara på om detta är en sund tanke.

Var rädda om era barn!

Inga kommentarer: