torsdag, december 06, 2007

Det var då...

Att tiderna förändras är ju ingen nyhet för någon men det är ändå fascinerande att prata om. I veckan kom vi in på detta i fikarummet på jobbet. Det hela började med att någon nämnde detta med den tappade tanden som lades i ett vattenglas och som sedan blivit till en peng på morgonen. Minns ni? Jag tog då upp detta med hur jag och syrran planterade cigarettfimpar hemma på gården som barn och fick skörda cigarettpaket om morgnarna. Det var en sån lycka att se hur dessa hade blivit till fulla cigarettpaket på morgonen och att sedan få ge paketet till våra föräldrar. Det hela var så spännande. Hur gick det egentligen till? *s* Att nämna nåt sånt idag är ju helt förkastligt. Uppmuntra barn att odla cigaretter?! Men det var roligt! Och det låg en fantastisk tillfredsställelse i att få göra detta till sina föräldrar.

För att inte nämna alla dessa bilsemestrar i Sverige då man låg nedbäddad i kombins skuff med serietidningar och leksaker. Det var livet. Kuddar, täcken och mys. Idag är det otänkbart. Det är bälte på som gäller! Men detta var -70 och -80-talet och så såg det ut. De flesta i fikarummet kände igen sig i detta. De berättade historier om hur de åkt liggande på hatthyllan i sina föräldrars bil osv.

Saker och ting var mer okomplicerade då. Tro nu inte att jag är förespråkare för bältesfritt bilåkande. Detta är minnen och reflektioner som jag tror att de flesta som är födda på 70-talet och före det kan känna igen. Det var helt enkelt inte lika styrt, kontrollerat och skräckslaget som det är idag. Idag är det mycket från den tiden som ger upphov till förfasan hos en del men det blev människor av oss ändå.

Idag är vi antibakteriella hit och desinficerande dit. Nojan kring bakterier har väl aldrig varit större? När jag var barn (på -70 och -80-talet) var det inte ovanligt att mamma torkade en om munnen med disktrasan eller att mormor spottade i näven för att tvätta bort en chokladfläck man hade på hakan. Förekommer det alls idag - i bakterieskräckens tid? Jag tvivlar. Idag ska allt saneras minutiöst. Trots disktrasan runt munnen har jag aldrig lidit av nån värre sjukdom än förkylningar och sedvanliga barnsjukdomar. Tänka sig...

Vi fick oss i alla fall ett par ordentliga skrattsalvor åt "tokigheterna" :)

Inga kommentarer: