söndag, december 16, 2007

Pensionssparande

Jag har funderat på detta en tid. Jag pensionssparar, dock inga stora summor så är det lönt? Jag är inte säker på sifforna men läste tidigare någonstans att 70-talister måste spara runt 1000 kr i månaden för att kunna få ut en spottstyver av den lön man har idag som pensionär. Här finns lite att läsa om saken.

Det talas om 70-talisterna som de nya fattigpensionärerna. Folk studerar längre och börjar arbeta senare, försäkringssystemet har förändras men de pensionsparar inte. För att klara sig undan den värsta krisen som pensionär krävs idag att man pensionssparar samt jobbar längre än till 65, rådet är att inte sluta jobba innan 67-års ålder. Har man dessutom varit borta från arbete en längre tid eller jobbat deltid krävs än mer eget sparande. Visst, finns utrymmet så är det ju bara att lägga undan dryga tusenlappen i månaden i pensionssparande samt jobba nåt år utöver 65 men jag vill leva här och nu. Vad vet jag egentligen om jag ens är med längre 2041 då jag fyller 65.

Man kan ju bli deprimerad för mindre...

Inga kommentarer: