torsdag, januari 10, 2008

Rädslan att möta människor i sorg

Många känner oro, rädsla eller nervositet för att möta sörjande människor, vilket jag tycker är fullt föreståeligt. Jag kan själv uppleva samma sak. Man vet inte vad man ska säga eller hur man ska vara. Oron äver att säga "fel saker" sitter i.

Allt som oftast så ligger det ju faktiskt inget i denna oro. Jag har själv förlorat många nära och har alltid uppskattat att höra av vänner och bekanta i dessa stunder trots att det var svårt för mig att förstå hur världen kunde fortgå där ute, hur folk kunde skratta och leva som förr. Jag har aldrig analyserat minsta ord eller känt att de sagt fel saker.

Däremot vet jag nu att man faktiskt kan säga "fel" saker. Orden i sig är inte fel, inte tillfället heller men människor reagerar olika. Att önska "trevlig helg" åt någon som just förlorat en nära är inget hån. Det är en genuin önskan. Men det finns personer som inte kan se det så...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stor kram, raring...

missj sa...

En riktigt varm tillbaka!♥