onsdag, april 30, 2008

Valborgsmässoafton



Klockan 19 tänds visst brasan vid Matteuskyrkan i S. Svartbyn, det är den vi har tänkt bevista i afton. Planen är att jag och Daniel promenerar ut till Tove och Jonas, på så vis får jag in min prommis även idag. Några kilometer skrapar jag ihop hemifrån och dit. Väl där förbereder vi middagen, vi kör som vanligt "knytisvarianten", vilket innebär att vi tar med eget kött, jag och Daniel står för vinboxen och en kall sås (denna gång på lätt creme fraiche, ajvar relish, vitlök och salt). Tove och Jonas fixar sallad, sås och potatis. När förberedelserna är gjorda går vi till brasan i samlad trupp, förhoppningsvis ska jag få grilla mig en sotig och god korv *s* Därifrån beger vi oss hem till dem igen för att fixa middagen och sedan avnjuta den. Mysigt!

Här i stan händer det ju en del idag, klockan 12 ska det skjutas salut på Kvarnängen för Kungen som fyller år idag. Min kusin Kent är med i det jippot, själv hinner jag dock inte ta mig dit för att beskåda det hela. I kväll är det sedan dags för den traditionella majbrasan på samma ställe. Tydligen är det nåt litet jippo på Brännastrand också.

Ta det lugnt med fyverkerierna om ni har sådana! Både jag och D är helt ointresserade av att bränna upp våra pengar, skrämma djur och ev. skada oss själva och andra så det är noll av den varan hos/för oss. Min absoluta ståndpunkt i denna fråga är att detta med fyverkerier borde vara mer reglerat, det ska naturligtvis vara OK vid stora evenemang/arrangemang samt att det ska gå att söka tillstånd om man vill salutera en 50-åring eller liknande. Vad är meningen med att varenda jäkel där ute ska skjuta härsan och tvärsan? Det går ju inte ens att njuta av det färgsprakande skådespel som fyverkerier faktiskt kan vara när det blir så där rörigt och mycket.

Nu ska vi hälsa våren välkommen! Men ta det som sagt försiktigt - med såväl fyverkerier som alkohol (det är inte för inte som detta kallas för amatörernas afton)

3 kommentarer:

Erika sa...

kan inte instämma med dig mer om fyrverkerierna! Vi skulle aldrig komma på tanken att stå och skjuta upp pengar i luften på det viset, sen har vi haft en hund som var så rädd att hon kissade ner sig varenda nyår/valborgs, tycker verkligen det borde vara förbjudet att sälja till vem som helst, och ska man skjuta ska det vara på bestämda platser och inte mitt i ett villaområde där små barn ligger och sover eller där rädda djur inte vågar gå ut och göra sina behov!
Trevlig blogg btw;)

missj sa...

Mina föräldrars hund blir också så rädd att han skakar. De brukar försöka åka iväg med husbilen när det är "fyverkerisäsong" och ställa upp den lite avsides för att han ska slippa skräcken. Ändå har det hänt att pappa fått ligga med golvet med en skakande hund...

Tyvärr kommer jag ju inte åt din blogg längre pga lösen, kanske man kan föräras? :)

Erika sa...

du kan lämna din mailadress till mig (erika79@hotmail.com) så mailar jag lösen, dock uppdateras den sääällan numera....