fredag, maj 23, 2008

Fy på dig, Svensken!

Med anledning av rubriken ovan vill jag rekommendera följande blogginlägg. Jag kan bli spyless på alla som vill belägga andra med samvetskval och skuld för än det ena, än det andra. Jag har resoneratoch bloggat om detta tidigare och blev nu åter påmind när jag läste Motherwitch blogginlägg. Det ironiska är ju att alla dessa tyckare och tänkare är precis lika stora bovar och kålsupare - om än kanske på andra områden. Snacka om att kasta sten i glashus många gånger. För vem är perfekt? Det finns de som tror att de är det men de lever i en drömvärld! Jag är övertygad om att de flesta människor vill gott och försöker göra sitt bästa men vi är inte mer än människor. Låt folk ta sig en cigg, en sup, resa utomlands (med flyg, ja!) på sin semester, äta en pizza ibland, låta en plastförpackning slinka ner i brännbart avfall eller duscha 5 minuter "för länge" ibland.

Så sent som i veckan läste jag om politiker som anser sig behöva flyga till uppdrag/jobb dit de lika väl kan ta andra (mer miljövänliga) transporter samtidigt som "vi dödliga" ska må dåligt över att vi flyger till Turkland en gång vartannat år. Jag vill kräääkas som sagt! Dessutom hörde jag via en kollega att Titti Schultz på Rix FM:s Morronzoo tyckt till i morse; tydligen ansåg hon att vi skulle flytta dit jobben finns istället för att köra bil. Kan det verkligen vara så hon menade? Hur är tanken där i så fall? Jag har jobb i Boden och Daniel i Älvsbyn, hur vi än vänder oss har vi ändan bak. En av oss måste pendla! Tyvärr är det inte så enkelt att man bara knäpper med fingrarna och hittar ett nytt jobb. Vi må vara miljöbovar men vi behöver våra jobb för att försörja oss. Återigen, vi försöker göra vårt bästa. Vi "nöjeskör" inte speciellt mycket (vem har råd med det idag), vi sorterar våra sopor och avfall bra mycket bättre än många andra osv. Vi är inte perfekta på något område. Men innan du anklagar oss, rannsaka dig själv!

Slutligen vill jag bara meddela: Jag promenerar flitigt och försöker äta så lite "dynga" som möjligt men i helgen har jag tänkt dricka vin - och jag skiter fullständigt i att det gör mig till en människa som kan kosta skattebetalare pengar (jag är också en sådan, remember)! Tro mig, ingen är immun och även en renlevnadsmänniska kan kosta samhället pengar.

Enough, säger jag bara! Låt vuxna människor ta ansvar för sitt eget liv och göra sitt bästa för miljö och samhälle.

Detta inlägg är inte riktad mot någon speciell person utan är bara summan av den irritation jag känner över all rapportering i media; skriverier vars primära syfte tycks vara att få oss att känna oss som skurkar för allt vi gör (eller inte gör).

Inga kommentarer: