fredag, augusti 15, 2008

Trying to catch the moon...

Har fotat en hel del i afton. Älskar digitalt, det är bara att köra på, behålla guldkornen och kasta skiten!


En aftonbild på mig

Jag fullkomligt ÄLSKAR fullmånen.
Den är så vacker och magisk! Men jag har inte fått till snitsen med att ta fina bilder på den. Min kompaktkamera är ändå schysst; en Canon PowerShot A630 (8 megapixlar). Jag tror säkert att man kan få till nåt annat än en svart bakgrund och en vit prick (ja, det är nästan så illa *s*) med den. Jag har varit ute och försökt nu men icket. Jag måste studera det där med inställningar lite mer, kanske man kan få till nåt bättre än de där färdiga valalternativen som funkar. Jag måste lyckas fota fullmånen i vinter när den kommer att vara så där enorm, ni vet när den är så där stor att det känns som om man kan sträcka ut handen och ta på den. Jag frågade Daniel om vi hade någon kikare, men tyvärr inte...tydligen ska man kunna fota genom en kikare. Jag har forskat om detta med månen och foto i kväll *s*

Daniel lyckades hitta en kikare här i gömmorna. Jag nöjde mig dock med att spana på skönheten genom den och skippa fotoförsöket. Det är så himla mäktigt när man till och med kan se kratrarna på månen...


Fullmånen - tyvärr galet störd av en gatlykta och grannens fönster

Kvällen i kväll? Lugn får jag säga. Vi handlade lite inför morgondagens grillkväll med T&J efter jobbet, köpte mat från Matstället (varsin oxfilérulle med vitlöksdressning) som vi faktiskt inmundigade ute på altanen. Sista måltiden ute för i år? Näää, det hoppas jag inte. Lite infravärme så kan vi "bo där" ett par veckor till. Det är så fantastiskt mysigt där ute nu när man tänder utebelysningen och ljusen. Klätterväxterna har avancerat och minirosen har dragit iväg och blivit en storros med sex nya knoppar. De slår nog ut vilken dag som helst nu. Se på bilderna...


Sensommarmys på altanen - jag älskar levande ljus i alla former


Klängväxterna är aktiva...


...och minirosen har växt till sig och fått ny fart!

Utöver detta har jag bäddat rent i sängen, tvättat, skurat toan uppe men sen så...har jag knappt lyft ett finger. Jag bosatte mig i Rambo med ett glas vin och laptopen. Har pratat i telefon med Agneta som är Dianas stuga i Fällforsen, med B som är i Oslo och på MSN med Pernilla och Sara. Har slötittat på TV, surfat runt på nätet, "jagat månen" som sagt osv...en perfekt slapparfredag med andra ord.

Jag påbörjade detta inlägg för bra längesedan *s* Klockan är nu 01:12 och det börjar vara dags att krypa ner så jag önskar alla en riktigt god natts sömn!

Förresten, jag hämtade ut paketet med BH:s från Ellos idag. Inte en enda av de tre som kom satt bra. Fy fasen! Det blir retur på rubbet! Nåja....Daniel fick sig i alla fall ett gott skratt - och jag med i och för sig *s* Så nu blir det blir ett besök till klädbutik och en fight med nämnda plagg i en provhytt framöver. Det är bara att inse att BH:s och postorder är ett big NO NO - i alla fall för mig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du missade ju månförmörkelsen inatt då. Med de flesta av Canons kompaktkameror kan man hacka så att man får raw. bara googla.

missj sa...

Nej då, jag såg den :) Tack för ditt tips. Googla blir det!

Béatrice Karjalainen sa...

Prata inte om att försöka hitta BH:ar. Blä det är ångestframkallande.

missj sa...

Ja, det är ett riktigt elände! Långtifrån det roligaste man kan företa sig...