onsdag, augusti 06, 2008

Viljan att vara till lags...

Detta är bara tankar som ofta slår mig. Inget speciellt har föregått just detta inlägg men ämnet tål att dryftas om och om igen.

Viljan att vara till lags känner vi nog alla till. De flesta av oss vill väl bli omtyckta av andra och en del mår genuint uselt av att veta att någon där ute inte tål en. Vi måste dock inse att man måste leva sitt eget liv, fatta sina egna beslut, sätta upp egna mål och ha sina egna värderingar - även om det sticker i ögonen och retar en del.

Väljer jag att behaga en så stör det helt garanterat någon annan och så rullar det på. Ska man verkligen ägna sitt liv åt sådant som att vrida sig och vända sig för att göra alla till lags och ändå (med full garanti) misslyckas med det!? Vad får livet för värde då?

Nej, jag väljer mitt eget sedan får folk tycka vad de vill men ibland önskar jag att jag kunde ta åt mig mindre av folks tyckande. Det värsta som finns är människor som ser ner på andra för att de tycker annorlunda, ser annorlunda ut, är oliktänkande eller på annat sätt inte är precis som en själv. Det räcker med att gå till politiken. En del är röda, en del är blå och andra ligger någonstans mitt emellan. Mitt liv berikas av människor med olika syn och jag skulle aldrig rata en vän pga att han eller hon har en annan politisk tillhörighet. Tänk vad fattigt livet skulle bli om man bara skulle omge sig med människor som tyckte exakt likadant. Går det ens att finna sådana? Nej, tycker jag om eller älskar människan och hennes egenskaper så spelar det absolut ingen roll! Ej heller om han eller hon har en annorlunda sexuell läggning. Är troende eller ateist. Älskar Streaplers eller opera. Jag må tycka att Streaplers suger men det ger mig inte rätten tycka att deras fans är lägre stående varelser, kalla dem för jävla idioter eller, än värre, ge mig på dem fysiskt.

Så länge vi befinner oss inom lagens gränser - what's the problem? Moral och etik behöver vi inte ens börja dryfta här, för den är också olika för oss alla. En människas moral är inte synonymt med en annans.

Jag proklamerar för mångfald, tillåtelse, respekt och acceptans. Vi äger ett liv och bör göra det bästa av vårt eget istället för att försöka pracka på andra vårt sätt att se och leva eller anpassa oss efter andras önskemål.

Jag...och fler med mig kanske borde försöka få tag på denna:

Approval Addiction: Overcoming Your Need to Please Everyone
Författare: Meyer, Joyce
ISBN: 978-0-446-57772-4
Förlag: WARNER
Utgiven: 2005-01
Format: Inbunden
Språk: Engelska

1 kommentar:

Anonym sa...

Här finns den.
http://www.bokus.com/b/9780446577724.html?pt=search_result