onsdag, februari 25, 2009

My little survivor!

När min yngsta syster Jeanette föddes 1981 var hon endast 31 cm lång och vägde 740 gram som blev till 610 gram eftersom hon tappade en del. Hon gavs 10% chans att överleva men visade en sjuherrans livsvilja och klarade sig igenom krisen. Hon inledde sitt liv i en s.k Gregorybox (med syrgas) och flyttades sedan till en kuvös som hon hade som hem i 2 månader. Först därefter fick hon flytta till en vanlig säng och när hon vägde drygt 2500 gram fick hon komma hem till resten av familjen.

Jag minns det som i går hur vi besökte henne på sjukhuset, hur vi fick ta på oss skyddsrockar innan vi fick gå in på avdelningen, hur hon låg där i kuvösen på en blöja som var längre än henne själv. Hon såg ut som en liten fågelunge där hon låg med uppdragna ben. Tänk, detta är snart 28 år sedan. Det är svårt att begripa.

Tyvärr gav syrehalten i kuvösen henne en permanent och grav synnedsättning men Jeanette tar sig ändå fram genom livet med huvudet högt. Du är en fantastisk tös, älskade syster! :)


Mammsen och Jeanette


Jill, jag, mamma och Jeanette


Jeanette, drygt 1 år gammal och mamma


Mammsen och Jeanette

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej där,
Tack för din uppskattning (och länkande!) till min blogg. Jag kikar in till dig som hastigast och blev grymt tagen av inlägget om din systers födelse.. fick tårar i ögonen kan jag säga.
Ska läsa mer när jag har egentid.

Kram
Åsa