torsdag, april 16, 2009

Auktorisation för att jobba i Norge

Jag mailade FSA (Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter) för att få information om hur jag skaffar legitimation/auktorisation för att jobba som arbetsterapeut i Norge. De hänvisade mig till Norska förbundet för ergoterapeuter (NETF). Jag mailade dem med mina frågeställningar och fortsatte därefter att leta mer information på deras sida där jag fann vad jag sökte. Mellan de nordiska länderna finns ett avtal för att underlätta dessa procedurer, på deras hemsida står följande att läsa:
Søkere med utdanning fra Sverige, Finland, Danmark eller Island omfattes av overenskomst om felles nordisk arbeidsmarked for visse yrkesgrupper innen helsevesenet og for veterinærer. Ergoterapeuter omfattes av denne overenskomsten.
Svaret jag fick från NETF var ett standardsvar på engelska och lät inte alls som någon förenklad ansökan. Så här löd svaret:
If you wish to work in Norway, you have to apply for a Norwegian authorisation as an occupational therapist. Please send the following documents to The Norwegian Registration Authority for Health Personnel (SAFH):
  • Copy of your passport
  • Copy of your diploma
  • Detailed course descriptions from your school
  • Detailed work descriptions
  • Copy of a public registration as an occupational therapist from the country you have worked or/and the country you got your diploma
  • Copy of a letter of good standing (certificate of current professional status) - confirmation from the authority who issued your registration witch state if you are fit to practice or not. (It can not be older than 3 months)
All documents need to be certified with a signature and stamp form a public office, and all documents need to be translated into either Norwegian or English and attached to a certified copy of the original document.
Jag hann nästan bli matt, med de sista två punkterna visste jag knappt vad som avsågs. Jag har nu kikat vidare på NETF:s hemsida och hittat mer, eller snarare bättre, information. Där står följande:
Ergoterapeuter fra Danmark, Sverige, Finland og Island må legge ved:
  • kopi av eksamensbevis fra ergoterapeututdanningen
  • kopi av autorisasjon/registrering i utdannelseslandet
  • kopi av pass
  • dokumentasjon på arbeidserfaring som ergoterapeut, hvis utdanningen er eldre enn 5 år
Saksbehandlingstiden er 4-6 uker for søkere med utdanning i Norge og Norden. For søkere med utdanning fra land utenfor Norden vil saksbehandlingstiden variere, da søknaden oversendes rådgiver for faglig vurdering.
Med andra ord slipper jag de där sista punkterna som jag tyckte lät krångliga. De gäller däremot för sökanden från andra länder än de nordiska. Skönt! Men hur det än är så innebär det att jag måste gräva fram (med andra ord: hitta) min pärm med viktiga papper där min legitimation finns. Den pärmen har jag inte sett till sedan vi flyttade till huset.

Angående jobb så försökte jag förresten ringa angående vikariatet i Bærum för att presentera mig lite och fråga lite när urvalsprocessen ska vara klar. Tyvärr fick jag inget svar men lämnade ett röstmeddelande och sade att jag skulle återkomma. Försöker på nytt i morgon.

Jag är glad att jag känner att jag har tiden att kolla upp saker och ting, att jag har internet som verktyg och god peppning/hjälp från människor omkring mig.

2 kommentarer:

SverigeNorge sa...

Är du intresserad att jobba i Norge kan du besöka Sverige-Norge.se

missj sa...

Jobb har jag ordnat :D