onsdag, februari 24, 2010

Dagen kunde ju ha börjat bättre!

Här är det 34 minusgrader idag. Jag tyckte när jag satte mig i bilen att vänster framdäck såg lite snålt ut på luft men jag begav mig mot skolan för att lämna av en drös med kids. Växellådan var seg som sirap och jag tog mig dit i max 25 km/h, sista biten kändes rackarns skumpig och när jag öppnar dörren för att kolla däcket så har jag fått punktering!

Efter en del telefonkunsultation blir det att jag skumpar mig upp på gården hos ett par bekanta här i byn, så där står Spruttis och fryser nu med ett däck med gummit på flykt. Detta i sin tur resulterar i en akut semesterdag och en massa logistik att fixa så att jag kan ta mig till jobbet resten av veckan.
När Stickan kommer hem ska jag höra om han kan hjälpa mig att få av fälgen så att jag kan lämna in däcket på Däckia, det återstår ju att se om det går att laga eller om det blir ett nytt. Resten av veckan kan jag låna en bil av Jill och Stig, det enda jag måste göra är att åka och besiktiga den på fredag morgon. Mitt i allt morgonelände hade jag tur, Anna-Maria hade jobbat natt och kom hem just när jag stod där och hade rådslag med mig själv om den uppkomna situationen. I ärlighetens namn hann jag bli irriterad på henne också först för jag trodde att det var nån som retade sig på att jag stod som jag stod och tog upp plats på vägen och drog en liten ramsa i huvudet om att man kanske borde fatta att det kunde ha hänt nåt. Den irritationen gick över ganska snabbt när jag såg vem det var. Hon fick sig i alla fall ett gott skratt och Jillan har gått nästan dubbelvikt här över min irritation. Det är tur att man kan glädja nån ;)

Jag får väl, som Jill säger, se det positiva i att detta hände "rätt vecka" när jag har möjlighet att låna en av deras bilar och hinna få mitt lilla problem fixat. Men det är ändå jävligt störande, saker och ting ska fungera!

Så nu sitter jag här med en kopp java och försöker lugna ner mig, man kunde ju ha haft roligare med en semesterdag men å andra sidan såg jag i går att jag hade en del sparade så det känns ändå inte som hela världen. Inget illa om Spruttis dock, han är en nobel riddare som ställer upp i vått och torrt och missöden kan ju drabba även den bäste! Det känns lite som bilmisshandel att dra igång en bil i denna kyla, Spruttis behöver också ett duntäckte och varma tossor för att må bra! :)

Nu tycker jag faktiskt att kylan kan vika hädan och släppa fram våren!

4 kommentarer:

Jill sa...

Du är för rolig ♥

missj sa...

Ja, visst är jag skojig?!♥

...hmmmm

Camilla sa...

Vi har "reservdäck på burk" hemma om du vill använda det. Det går ju att köra på länge om man vill, eller om du bara vill köra ner för att fixa däcket.

missj sa...

Tack det var gulligt men jag åker ner och lämnar in det så att jag får en "permanent lösning" på en gång. Gummit åkte fälgen när jag körde bilen upp på platsen där den står nu.