torsdag, mars 18, 2010

Skämmande och skrämmande läsning

Detta är ingen "politikblogg" men under flygturerna i går hann jag läsa lite. Utöver att jag bläddrade igenom senaste Amelia och pinsamt nog hamnade på en artikel som hette "Hur ser du ut egentligen?" med ordenligt intima bilder (både foto och tecknade) precis när en flygvärdinna skulle servera min stolsgranne (undrar just vad hon trodde att jag läste *s*) så läste jag även en debattartikel om Sverigedemokraterna (SD). Jag har aldrig satt mig in i deras åsikter utan har tyckt att deras fokus på främlingsfientlighet har räckt för att jag ska bilda mig min uppfattning. Jag vet också att denna åsikt tilltalar en del där ute som tycker att saker och ting känns orättvisa. Att läsa mer om deras åsikter och övertygelser gav mig skrämselhicka, de vill sända oss ordenligt tillbaka i tiden och skapa misstänksamhet, hat och rucka på jämlikheten.

Några exempel är:
  • SD kräver som enda parti att abort efter graviditetsvecka 12 ska förbjudas. IDag har kvinnor i Sverige rätt att göra abort fram till utgången av 18:e veckan och samtliga partier i riksdagen står bakom den lagen.
  • SD bedriver en hetspolitik mot homosexuella. I partiordandet SD-Kuriren har partisekreterare Björn Söder hävdat att en "normalisering" av hbt-personer kommer att leda till att vi börjar acceptera tidelag och pedofili.
  • SD motsätter sig i linje med detta homosexuellas möjlighet att gifta sig och att adoptera barn.
  • I Radio SD som kan laddas ner är ett återkommande tema att "könsrollerna är något nedärvt från födseln"
  • SD:s arbetsmarknadspolitiske talesperson Per Björklund har vid flera tillfällen hävdat att det framtida behovet av arbetskraft inte ska lösas genom invandring utan genom att svenska kvinnor föder fler barn.
  • Riksdagskandidaten Margareta Sandstedt, en av SD:s talespersoner i familjefrågor, anklagar på sin hemsida feminister för att ha åstadkommit "den mest omfattande slakten på varaktiga och sunda relationer". Hon tillägger: "Ändå får jämlikhetsivrarna inte nog av sin själsliga massaker. De är berusade av blod".
  • SD är inte bara ett antifeministiskt parti, SD är också Sveriges i särklass mest mansdominerade parti. I det verkställande utskottet finns ingen kvinna och har aldrig funnits någon kvinna. I Landskrona och Karlskrona, de två kommuner där SD har flest kommunala mandat, har partiet sammantaget 20 kommunfullmäktigeledamöter, 19 av dessa är män.
Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article6791957.ab

1 kommentar:

missj sa...

Med detta vill du ha sagt att du SD:s övriga åsikter är ok? För det är dessa debattartikeln jag härrör till vill trycka på...