måndag, april 26, 2010

Storspovssång och pitemål

Här råder det full aktivitet i afton, husvagnarna ska göras redo för premiärturen på torsdag så det donas och fejas så att det står härliga till. Jill har varit och införskaffat utemöbler för vårens och sommarens alla resor och en extra madrass för att göra sängen ännu skönare. Madrassen behövde klippas till för att passa och det i sin tur resulterade i en del skräp så då åkte dammsugaren fram. Stig har röjt bort vintern lite, med lite sorg i hjärtat tror jag....såväl skotern som pulkan har åkt in i förrådet. Jag fick även hjälpa Jillan med ett litet jobbtrix, Lina har fått ärva hennes Mongoose och behövde nya handtag på styret och det är inte det lättaste att trä på gummerade handtag på ett cykelstyre men med en liten dutt potatismjöl går det enkelt och fungerar finfint!

Nu har jag suttit och letat runt på nätet efter ett bra ljudklipp på storspovssång (som för mig är ett likamedtecken för vår!) och pitemål, jag har vid olika tillfällen nämnt detta för B och storspov är inget bekant, den heter säkert nåt annat på norska. Speciellt djur och maträtter tenderar att ha helt annorlunda namn, även om våra språk på många sätt kan verka lika. Angående pitemålet som har vi vid mer än ett tillfälle pratat om våra språk och dialekter och jag brukar nämna min "hemdialekt", den jag är uppvuxen med, förstår det mesta av men dessvärre inte kan tala mer än några strö-ord. Jag önskar att jag hade lärt mig att få till uttalet och "alla" ord redan från barnsben. Den dialekten är för mig hemma. Jag hittade dessvärre inget bättre än detta men får väl gräva upp nån sång av Stefan B. Andersson eller Euskefeurat om det kniper ;)

Kanske denna favorit:

Inga kommentarer: