lördag, maj 01, 2010

Sköna Maj välkommen!

Valborgsfirandet blev ovanligt stillsamt detta år, vi hade en tanke på att knata ner till brofästet och titta på majbrasan i byn men regnet ville inte ge sig så vi skrinlade hela idén och ockuperade filmsoffan hela kvällen istället. Jag hade hoppats att vi åtminstone skulle kunna gå ut och tända en egen liten brasa i grillringen och grilla någon korv men det var inte riktigt realistiskt. Det regnar ännu och har gjort det hela natten men man kan ju hoppas att det ska stilla sig så att vi kan få grilla lite i kväll. Fast jag hyser, i ärlighetens namn inga större förhoppningar. Maj har hur som helst anlänt och det är ju verkligen vårmånaden nr. 1.

Här i huset är det lugnt och stillsamt då hela gänget campar uppe i Edefors denna helg, jag undrar just vad de företar sig om regnet öser ner där också? De har ju i och för sig både tak och förtält på husvagnarna så de sitter säkert ute ändå. Här tror jag att det kommer att fortsätta i samma anda idag, alltså lugnt och stilla och säkert en del film. Det är ingen stress och hets utan det är så fantastiskt skönt att få vakna, ligga och slumra och så sakteliga vakna till liv. I morse kände jag "nerverna" vakna till lite över detta med Norge. Det är inte en så liten förändring som ligger framför mig. Naturligtvis rockar fjärilarna på där inne i magen. Tänk att de valde mig av alla de som sökte? Det är fantastiskt! Sen har jag massor med frågor i huvudet; kommer jag att klara av det? Hur kommer jag att komma in i arbetsgruppen? Kommer jag att hitta en trivsam bostad? Kommer jag att känna mig ensam och "övergiven"? Allt det där kommer jag att få svar på "along the way" och det är helt klart värt att ta chansen och testa. Jag är så himla glad att det blev just Nesodden, förutsättningarna för att jag ska känna mig hemma där är så mycket högre än mitt inne i Oslo. Och "stor"staden ligger ändå så nära och lättillgänglig.

Nu ska vi få nåt i magarna, för här kurrar det ordentligt nu. Till middag har jag tänkt koka palt för att bjuda på riktigt norrbottnisk mat :)

Inga kommentarer: