lördag, juni 12, 2010

En nykter dator!

Gårdagen resulterade i en utgift på åtskilliga tusenlappar som jag inte planerat för, som jag skrivit förr så lyckades jag (i min iver att servera kaffe i går) slå ut lite bubbelvin i laptopen, inte mycket men alldeles tillräckligt för att den skulle bli knäpp. Så jäkla onödigt!! Jag har läst om flera personer som tagit ut batteriet och torkat den i ugnen i 50 grader ett par timmar och sedan fått den att piggna till igen. Jag hade inget att förlora då en reparation inte är aktuell eftersom datorn numera har nåt år på nacken så det skulle vara en dum idé. Jag körde en snabb test innan jag gick och lade mig och den var lite mindre galen med ljud och tangenter som inte fungerade men långt ifrån schysst så jag lät den vara kvar i ugnen över natten men bättre blev det inte. Så alternativet var inte så mycket annat än att dra in till Oslo idag och införskaffa en ny, för utan dator vägrar jag vara!

Inte en syn man ser varje dag!

Trots ett antiklimax med datorn så var det ändå en koselig kväll på Flaskebekk

Det har inte varit nåt kul väder att vara ute i idag då regnet har fallit mer eller mindre hela dagen men vad gör man inte "för konsten"? Resultatet av shoppingrundan blev en HP/Compaq med betydligt bättre prestanda än den jag hade, större skärm och (prisa gud!!) numeriskt tangentbord! Dessutom är denna så mycket tystare, min förra Fujiutsi Siemen hade ett plågsamt högt fläktljud, de är till och med kända för detta,. Jag passade även på att skaffa ett större USB-minne på 4 GB (mitt gamla var på ca. 0,5 GB). Jag har funderar på en mini-PC men eftersom jag inte reser runt så mycket med datorn så har jag hellre en större skärm som inte kräver så mycket scrollande och möjlighet att både spela och bränna CD/DVD-skivor.

Innan vi åkte tillbaka till Nesodden stannade vi till för en kopp kaffe på ett café och som skydd för regnet, vi tog även ett litet stopp på matfestivalen nere vid Aker brygge där jag köpte en bit rökt valkött åt syster och gänget. Ni kommer att bli frälsta - I promise! ;)

Gammeln och dess efterträdare

Nu har jag ägnat (på tok för) mycket tid på att få i ordning den nya datorn med att dra över bilder, dokument, exportera bokmärksfiler, feedreaderfiler, installera program osv men nu är jag minsann up and running på den nya och tänkte att jag skulle uppdatera er lite om läget.

Resten av kvällen kommer att gå i lugnets tecken med lite TV, samtal, tända ljus och kvällssnacks/middag i form av...se nedan...:P


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vin i datorn, datorn i ugnen , jag finner inte ord för dej Miss J ,

missj sa...

Det är ett sätt att försöka rädda en såväl blöt dator som mobil - nu gick det inte vägen hela vägen men det var värt ett försök :)