måndag, juni 14, 2010

Messy Monday

Dinner in the making! Medan den jobbar på i ugnen kan jag roa mig med att uppdatera lite om dagen och livet här.

Arbetsdagen har gått oerhört snabbt, vi inledde med måndagsmötet och sedan rullade bollen på i rasande tempo. Ambitionen var att får skriva undan en del men det var lättare sagt än gjort då telefonen ringde och folk knackade på dörren, vi hade ett s.k. nätverksmöte inplanerat kl. 11 och strax innan det dök det upp ett akut ärende som inte kunde vänta så det var bara till att slutföra det innan vi flåsade in på mötet. Det i sin tur drog in över halva lunchen så det blev inget av den, utan lite snabbt ätande vid datorn medan vi fortsatte med det vi börjat med på morgonen. Vid 13:30 tog jag bussen ner mot Tangen för ett informationsmöte på Samfunnshuset om byggnationerna av det nya kommunhuset. Jag har hört det nämnas på en del på såväl intervjun, som av folk samt läst lite på intranätet men desto mer koll hade jag inte. Det har jag nu i alla fall, så det var mycket bra för min del att delta på det där mötet. Det nya kommunhuset kommer att inrymma helseavdelningen, skola och bibliotek och vi fick se ritningar på bygget och landskapsarkitekten berättade mer om planerna kring omgivningarna. Det blir säkert både fint och funktionellt (på sina sätt - men vi tappar den direkta kontakten/närheten till en del viktiga samarbetspartner. Dessutom kommer det att bli en helt ny struktur då det blir kontorslandskap istället för expeditioner som idag. För telefonsamtal av känsligare natur då man måste gå ifrån natur kommer speciella rum finnas att tillgå. Om allt går enligt planen ska det vara klart till våren 2012.

Informationsmöte angående det nya kommunesentret

När mötet var slut prommade jag hemåt, hann med en liten prat med B och ryckte åt mig min fina "dramaten" från IKEA. Jag behövde nämligen fylla på skåpen lite - och kan bara konstatera (igen) att Norge inte är billigt, i synnerhet inte med svenska pengar! Men go' vänner...låt nu inte detta skrämma er! ;) Kom hit och hälsa på!!

Jag undrar just när jag kommer igång med lite inflöde på kontot också. Jag slog en signal till skatteetaten idag och mitt personnummer är klart så det fick jag rakt av på telefon, detta hade gått vidare för skattekortsprocessen den 10/6 så nåt händer i alla fall. Jag hoppas bara innerligt att jag uppgav min norska adress i ansökan (och det tror jag) - för annars går det till min svenska adress och det försinkar ju allt ytterligare. Hinner jag inte få in skattekortet och ordna med ett norskt bankkonto innan den 20/6 så missar jag ännu en lönekörning och får ingen lön i juli heller - i alla fall inte utan att begära förskottsutbetalning, vilket jag lär behöva göra.

Lite matshopping på Kiwi

Nån hämtning av bilen blev det inte idag då priset för reparationen rasade iväg till runt 10 000 NOK så bilägaren måste av förklarliga skäl tänka igenom saken. Så det lutar åt att kolla med en annan verkstad? Köra den till Strömstad för rep. i Sverige? Sälja? Skrota? De två sistnämnda är egentligen synd på en så pass stor och användbar bil men den är ju å andra sidan inte värd hur mycket som helst heller.

Jag har planerat för en hyfsat tidig kväll även i afton, det var så himla skönt att få ett par timmar mer sömn än jag är van vid. Även om jag varit uppe två vändor i natt, först för ett toabesök och sedan för att kolla upp kylskåpet som väckte mig med ett rackarns oljud så har jag sovit mycket gott. Jag försökte flytta den lite för att se om det hjälpte och efter ett tag gav den sig faktiskt med oväsendet och inte nog med det, det där eländiga surret som frysdelen haft för sig har avtagit markant! Se där vad man kan åtstadkomma om natten! ;)

I morrn blir det extra tidig start på arbetsdagen, jag och Tone har nämligen ett hembesök planerat redan kl. 07:30, bara det är ju en extra motivation till tidigare sänggående än midnatt (eller senare) som brukar vara min melodi.

Nu ska jag kolla till middagen, magen kurrar lite efter dagens lunchmiss!

1 kommentar:

Jill sa...

Vad roligt att se att andra arbetar på natten också =)