söndag, augusti 22, 2010

Julplanering

När B kommer upp med bilen igen nästnästa helg så ligger en IKEA-tur på planeringen. Jag måste köpa lite mer sängkläder, nåt täcke och kuddar - för nu väntar jag ju faktiskt främmande från fäderneslandet och hoppas såklart på mer av den varan och då måste jag ju kunna erbjuda sängplats.

Utöver det ska jag banne mig skaffa mig en stor "paltgryta" , det är en plåga att koka palt i mina små teflonkastruller, jag kan inte ens koka runda paltar om jag skulle vilja, då rymmer jag bara en eller två små i varje. När jag väl sätter igång det där projektet med att skala och riva potatis och grisa på med smet som jag egentligen tycker är läskigt så vill jag kunna göra så att det finns rester också. Som ni kanske förstår är detta vad jag ska göra till middag idag och det blir ingen raspeballmix utan riktig potatispalt från scratch.

Helgen har bara rusat förbi som alla andra dagar gör och det har varit en riktigt skön och vilosam helg. I morse vaknade jag klockan 07, efter en sväng på toa och ett glas vatten lade jag mig och läste lite och sen slumrade jag en stund till, vaknade igen en dryga timmen senare och gjorde ännu en repris av det där. Mycket skönt!

I går bokade jag ännu en tur upp till nordligare breddgrader, nämligen "julsvängen". Priserna är så bra nu och med en bagagekostnad på 260 NOK landade jag på totalt 1600 NOK t.o.r. Oslo-Luleå. Det är riktigt bra! Jag vågar inte vänta så länge för priserna stiger i ett rasande tempo och i värsta fall tar de slut. Jag vill inte riskera att stå utan biljetter. Nu har jag inte hunnit resonera med varken jobbet eller med syrran om saken men om det skulle köra ihop sig totalt så kan man för en liten peng boka om. Julen vill jag inte sitta här allena, den helgen brukar B vara med sina föräldrar så vi siktar nog på nyårshelgen tillsammans. Så om det inte stöter på patrull åker jag mot Sverige den 21/12 efter jobbet och tillbaka hit den 27/12.

Nu ska jag fortsätta att jobba på min slapparsöndag innan det blir griseri i köket som turligt nog blir ett desto trevligare resultat.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Fallprevention har vi haft ett ettårigt projekt om på jobbet, det omfattande även undernäring o trycksår. Har just avnjutit min goda fisksoppa med saffran, mums :P
Hanna höll på kräkas när hon smakade, tur att smaken är som baken!! Nu fick jag äta allt själv!!

missj sa...

Antar att det är det som ligger under Vital i Norr, det har pågått på Björknäs också så jag tog med mig en del material nu när jag var hem :) Varför uppfinna hjulet två ggr? ;)

Den där fisksoppan lät ljuvlig, jag skulle näästan kunna leva på fisksoppa i olika varianter! :)