söndag, september 19, 2010

En helg med kollegorna

Nu är Annika och Annica på väg hem. Vi har haft en toppenhelg och det känns nästan surrealistiskt att tänka på allt vi hunnit göra. Vi har ränt runt en massa men ändå hunnit slappna av och ta det med ro också. Och vilken fantastisk tur med vädret vi haft, solen har strålat och vi har bjudits på härligt höstväder.

Jag är superimponerad över hur lätt och snabbt de klarade att ta sig med flygtåget från Gardemoen -> Nationaltheatret och vidare promenad till -> Aker brygge för att ta båten till -> Nesodden och sedan bussen vidare till mitt jobb. Det hade dessutom en helt suverän flax med timing av alla färdmedel, har man otur kan det ju bli en del väntande.

Jag visade dem lite av min arbetsplats, de hann träffa en del av mina arbetskompisar och spana in vårt hjälpmedelsförråd och datasystemet innan vi vid 15-tiden begav oss iväg. Vi tog en biltur till Vinterbro för att de skulle få se lite mer av Nesodden och en chans att handla lite, det blev inte så mycket av det sistnämnda men det var en trevlig tur likväl. Det var i alla fall väldigt roande att se och höra Annicas reaktion på kurvorna och backarna ;) Rena rama underhållningen! *s* Mina gäster hade lust att åka ut nånstans och äta så när vi kom tillbaka till lägenheten bokade vi bord på Signalen nere på bryggen. Vi hann med en kort pust, en drink och lite vin/öl + lite uppfräschning innan vi satte oss på bussen ner.

Inväntar bussen ner till Signalen

Nere på bryggen

Annica och jag på Signalen

Salt & peppar

Där nere var det lite kaotiskt och vi fick vänta säkert en timme innan vi fick vår mat, men oj vad god den var bär den kom. Alla tre körde vi på deras fisksoppa som jag tyckte var suverän, lite spicy och god och med ett härligt bröd till.
Fisksoppa

Vi åkte tillbaka efter maten för de två resenärerna som varit i farten sedan 04:30 var rätt sluta. Vi satt och pratade en stund innan det var dags att bädda gästsängen och göra kväll. Uppe var vi klockan 09 på lördagen och efter dusch och frukost åkte vi in mot Oslo, vi hade beslutat oss för att inleda med en tur till Vigelandsparken som är världens största skulpturpark med sina 212 skulpturer. Här vandrade vi omkring en stund, njöt av de vackra omgivningarna, fotograferade och fnissade lite åt alla snoppar, det var vi inte ensamma om - och skulpturerna fick sig en del rumpklappningar av besökarna *s*

På båten på väg in mot en dag i Oslo

Inväntar trikken mot Vigelandsparken

Mycket fotande och poserande blev det :)

Vacker utsikt över parken

En arg liten rackare ;)

Därifrån drog vi vidare mot Karl Johan för att kolla folkliv och ev. få göra lite shopping. Det var en jäkla massa folk ute, delvis beroende på att det var Oslo bokfestival. Så mycket shopping blev det inte, lite skor och kläder för Annica och Annika, jag köpte ett par skor till mig och ett par gummistövlar som K beställt. När vi vandrat runt ett tag stannade vi till på O'Learys för en vätskepaus bestående av norsk öl - såklart ;) Där hamnade vi bredvid en gullig och pratsam 86-årig man som bl.a. berättade om sin ungdom som soldat i Sverige. Innan vi lämnade Karl Johan tog vi en promenad upp till slottet för att "hälsa på kungligheterna" men inte blev vi inbjudna ;) Vid detta lag hade våra magar börjat kurra ordentligt så vi tog apostlahästarna ner till Aker brygge för att äta på Eataly där jag var förra helgen. Den maten satt fint, kan jag tala om! Innan vi begav oss hemöver tog vi ett barstopp på Åpenbar, för min del blev det en mojito och en long island ice tea och för Annica och Annika en mojito och en irish coffee.

På O'Learys, Annica och Annika i samtal med den trevliga mannen vi fick som bordsgranne

Slottet

Utsikten ner mot Karl Johan, sedd från slottet

Middag på Eataly
Parmapizzan - såå god men den slår inte Tallkottens Tricolore ;)

Annika (+Annika och jag) avnjöt några drinkar på Åpenbar

Mina nya skor

Kvällen avslutade vi i soffan men prat, skratt och några drinkar till. Annica drog sig mot sängen före 00 medan jag och Annika fastnade i prat till 04:30(!) :) Konstigt nog har jag faktiskt inte varit speciellt seg trots att jag klev upp klockan 10. Jag hoppas att det går bra för brudarna också som har ett litet projekt innan de är hemma. Jag har ägnat dagen åt att dammsuga, tre kvinns i en två blir lite dammigt :) En del tvättande har det blivit också men nu är tvättkorgen tom. Så nu inväntar jag den spännande valvakan, det är vad som ligger på agendan i kväll.

Helgen har varit supertrevlig och jag vill sända ett tack till Annica och Annika för deras besök, för vinet de hade med och en hälsning till alla de från jobbet som sänt hälsningar och kramar! Jag hoppas ni haft det trevligt och det lät ju så. Hoppas att ni inte är helt knäckta när ni kommit er hem :)