måndag, oktober 11, 2010

Snart halvvägs in i oktober


I morse var det bara strax över 0-strecket ute, nu börjar det onekligen dra ihop sig mot vinter.

Åh, en sån söt liten rackare jag fick träffa idag - en gullig amstaff-flicka som storgosade med sin gammelmatte och tiggde wienerbröd ;). Denna lilla tösabit hade inte varit välkommen här i Norge om hon fötts idag. Ägaren berättade att anledningen att hon får leva är att hon är 7 år och född före lagstiftningen mot denna ras men några valpar skulle hon inte kunna få här i landet. Detta står att läsa på norska amstaffsidan:
"Amstaff er i Norge forbudt å selge, omplassere, importere eller avle på. Dette betyr at de hundene som finnes i dag er "fredet", men dersom de blir solgt eller omplassert mister de denne retten. Politiet kan derfor kreve avliving av en sånn hund. Dette er for en hundeeier det værste som kan skje. Ingen seriøse oppdrettere av amstaff har lenger kull. De valper som derfor eventuelt måtte dukke opp kommer derfor fra useriøse "oppdrettere", og du som kjøper har derfor INGEN garanti for mental helse, fysisk helse, og du vil heller aldri få hunden registrert. Vår oppfordring til de av dere som sterkt ønsker amstaffer derfor heller å søke til raser som ikke kommer under raseforbudet for å sikre at du får en trygg god hund, og ikke risikerer avlivining pga "feil rase"."
Just detta med att rikta förbud mot specifika raser tycker jag är så hemskt. Ta Pernilla och Ronnys superfina, goa och glada Tor (som är en staffordshire bullterrier) till exempel, han snäll som bara den - nästintill på gränsen till mesig, husse har fått gå in och försvara honom när andra hundar attackerat och han är så go med deras lille Robin. Folk som generaliserar mot dessa raser vet inte vad de talar om! Tyvärr blev jag ju snörvlig och rödögd efter att ha träffat på "lillan" och hennes kattkompis - men det får man ta :) Promenaden hem i den strålande solen och höstfriska luften rensade ur systemet lite.

Jag tog en liten lov förbi Kiwi för att handla idag, det visade sig att jag fått halva lönen redan idag (den där som de inledningsvis hade dragit bort) så jag kunde handla även det jag tänkt vänta med. När jag kom hem med mina kassar var Nils ute och skulle pumpa upp fotbollar inför sonens fotbollsträning så vi bytte några ord och jag fick det trevliga beskedet att en elektriker kommer och sätter upp en utebelysning  vid min ytterdörr i slutet av veckan. Det blir så bra! Snart slipper jag med andra ord famla i mörkret när jag ska låsa upp dörren de gånger jag kommer hem om kvällen och har nåt att sikta på när jag går den mörka (men förvisso korta) backen upp mot huset. De är så gulliga mina hyresvärdar, lyhörda och vänliga. Det var nog nån mening med att det skulle strula med lägenheten på Alværn.

Matpakken inför i morgon är fixad (rundstykker med italiensk sallad, hamburgerrygg, ost, tomat och smörgåsgurka), jag har varit lite lat när det gäller det och brukar trilla dig på att köpa från lösviktssalladsbordet i kantinen på jobbet. Men i morrn då blir det matpakke. Och på onsdag likaså. Middagen var inte alls dum, men inte var den som BOB:s eller som hemgjord risgrynsgröt.

Morbror Dennis ringde ikväll, det var en överraskning - men huj så krasslig han lät och ändå var han tydligen mycket piggare än vad han varit på sistone. Han dras med ännu en lunginflammation, när ska eländet lägga sig för honom?! Jag bytte även några ord med hans Viveka och sade att de var så välkomna att hälsa på. Hon ville gärna ha några bilder på min lägenhet så det ska jag sända dem nu.

Inga kommentarer: