tisdag, oktober 26, 2010

Tänk att 3 cm kan märkas så mycket

Jag mailade Inga om den där bruttolöneskulden idag och fick ett telefonnummer till personen jag ska prata med på lönekontoret. Dessvärre så var hon på lunch när jag ringde och jag fick besked om att hon skulle vara tillbaka 13:10, när jag ringde 13:12 hade hon gått för dagen. Så det får bli ett nytt försök i morgon. Inga tyckte i alla fall också att det hela lät märkligt med tanke på hur mycket vi tittat på saken för att det skulle bli rätt.

Annars har dagen rullat på med hembesök, telefonsamtal och pappersjobb. Kristin och Tone ägnade förmiddagen åt lokal löneförhandling med rådmannen och ordföraren, som haft löpande band med all personal inom helseavdelningen idag. I alla fall de som ville förhandla de bud som getts - och det ville nog de flesta. Jag har aldrig varit så tätt inpå löneförhandlingar som nu och det är riktigt intressant att få se och höra hur det går till, processen är däremot inte alls densamma som jag förstått att den är i Sverige. Här yrkar den tillitsvalgte för personalgruppen/förbundet på en summa pengar för varje arbetstagare, därefter läggs ett bud på varje person, om detta inte godtas ska det senare förhandlas face to face med kommunens ledning. Det är det de gjort idag. Kristin har verkligen jobbat hårt med detta en tid och efter förmiddagens möte kändes det tydligt hur hon slappnade av och gick ner i varv. Jag tror att detta varit ett både tidskrävande och tufft jobb. Denna del av förhandlingen får jag (som nyanställd) inte vara med på men de har ändå yrkat på en liten del ur likestillingspotten, den andra delen (som går på kompetens) förväntas jag ha förhandlat i samband med anställningen och får vara med på vid nästa lokala löneförhandling om två år.

Tone har för övrigt lämnat oss idag, hon har nämligen flyttat över till kontoret där de andra som jobbar gentemot barn sitter och jag har i och med det bytt till hennes plats vid fönstret, med utsikt över Oslofjorden.Not bad!  Det blev lite jobb med det, först torkning och städning av platsen jag flyttade till och sedan detsamma på platsen jag lämnade, utöver det var jag tvungen att leta reda på och lägga till de tre skrivare vi använder på nytt osv - men nu är jag i ordning. Däremot måste jag nog få till en sänkning av pulten, efter att ha suttit och skrivit en (kort) stund kände jag genast av att jag blev trött i handleden. Jag måttade och det visar sig att min nya pult är 3 cm högre än min gamla och det verkar göra så pass stor skillnad att jag får besvär i handleden.

Inga kommentarer: