måndag, november 01, 2010

Norge - litt annerledes

Både gammalt och nytt:

  • Här är adventen lila, jag har hört om det på jobbet och idag såg jag beviset på butiken; lila ljus, lila servetter och lila. Nåt för dig, K! ;)
  • Pärlsocker finns (i motsats till vad jag hört), däremot inte (mitt älskade) Idealmjöl
  • I Norge finns inte skolbespisning, även barnen har med sig sin dagliga matpakke och äter denna i klassrummet
  • De gånger jag sett bekanta med cigarettpaket med norsk varningstext är lätträknade, av någon anledning (månne 80 NOK motsvarande ca. 92 SEK per paket) är den oftast svensk ;)
  • Här är födelsedagssången oerhört komplicerad - fast det kanske beror på att jag är svensk *s*
  • I Norge betalat man halv skatt i december och ingen skatt på ferielønnen (oftast utbetald i juni) men då betalar man å andra sidan lite högre skatt resten av året. Ferielønnen är ca. 12% av den årsinkomst man haft (såvida man han 5 semesterveckor).
  • Många tycks ha problem med sitt svenska VISA-kort här i Norge, jag har klarat mig rätt hyfsat på den fronten.
  • De norska betalkortet har även ett kombinerat ID-kort med foto och alla uppgifter (till och med kontonummer) på baksidan.
  • I matbutikerna säljs öl (upp till 4,7%), oftast till kl. 20 om kvällen. men som all annan alkohol är det inte billigt, en billig 0,5 l burk går lös på ca. 20 NOK (ca. 23 SEK) , normalpris ligger snarare på 30 (ca. 34,50 NOK. En annan jämförelse på detta området är ex. vitt vin. En 3 l. box Chapel hill kostar enligt Systembolagets hemsida 169 SEK, Vinmonopolets pris på samma box är 330 NOK (ca. 380 SEK). Och skatten på alkohol och tobak här ska höjas ytterligare enl. den nya budgeten.  Jag tycker mig ha sett ett samband med alkoholprocent och pris, ju högre "pocent" ju dyrare dryck. 
  • På matbutiken Kiwi har man monsrabatt på frukt och grönsaker. En alldeles utmärkt idé tycker jag! (Fast enligt denna artikel håller Kiwi å andra sidan ett högre pris på just dessa varor, så det kanske blir sak samma i slutändan)
  • Sopsortering och återvinning är starkt eftersatt här. Vad jag vet finns inga krav om att man ska sortera sina hushållssopor, här töms soptunnan en gång i veckan istället för en gång i månaden (hemma i Boden), vilket kräver att man sorterar. På återvinningsstationer kastar man hårdplast och mjukplast i samma container och metall och glas i samma. 
  • I Norge råder förbud mot vissa hundraser som ex. amstaff, pitbullterrier och dogo argentino.
  • Tullväsendet är starkt, att försöka beställa varor billigt från andra länder är inte helt lätt.
  • I Norge är man automatiskt ansluten till a-kassan genom skatten och folketrygden.
  • På söndagar har matbutikerna stängt, med några få undantag. Här på Nesodden är det Statoil som gäller om det skulle knipa.
  • Pizza ÄR dyrt, på Peppes pizza ligger priset på en medium (30 cm) på ca. 150 NOK och en stor (40cm) ca. 230 NOK. Deras enklaste pizza Marguerita som bara innehåller ost och färska tomater kostar 134 NOK för en medium och 164 NOK för en stor.
  • I Norge finns inte några kommunala bostadsbolag vilket i sin tur trissar upp priserna, hyresrätter existerar inte utöver att man hyr i andra hand av lägenhetsägaren.
  • Som svensk går jag miste om en eller två helgdagar per kalenderår här i Norge. Å andra sidan är skärtorsdag en röd dag. Ovant för mig är att julafton och nyårsafton är (halva) arbetsdagar. Trots att jag inte har skiftarbete är det så här i Norge. 
  • Här finns det en stark bunad(folkdräkts)-kultur som vi inte har i Sverige. Detta är starkare i vissa delar av Sverige, här tycks det vara mer generellt. Här används gärna bunaden på nationaldagen, på andra festligheter/helger eller till bröllop.
  • Vitvaror anses vara möbler och är alltså inget man kan räkna med att finns när man köper/hyr en bostad.
  • I Oslo betalar man en avgift för att använda dubbdäck (piggdekk), avgifter är antingen 30 NOK per dag, 400 NOK per månad eller 1200 NOK per säsong. Boten för att inte ha betalat är ett tillägg på 750 NOK.
  • En norsk statsborger får inte köra en svenskregistrerad bil här i landet (inte ens för en liten tur till butiken), som svensk bosatt här är detta ok men inte mer än 185 dagar. Att tulla in en svensk bil i landet är en dyr historia. Vill du testa kostnaden kan du göra det här.

Inga kommentarer: