torsdag, december 23, 2010

Bråda dagar

I går var en minst sagt fulltecknad dag, jag inledde morgonen med ett besök hos tandläkaren. Totalt smärtfritt efter en massiv bedövning som fick mig att se strokedrabbad ut hela förmiddagen. 1860 SEK landade kalaset på efter en subventionering från Försäkringskassan på drygt 1200 SEK. Det där är ju en superordning, äntligen är tandvårdskostnaderna lite mer humana. Visdomstanden får dock vänta, det är inte akut läge ännu men jag fick rekommendationen att återkomma om jag fick besvär, vilket jag kommer att få eftersom det är alldeles för trångt för tanden att växa fram.
Tandlaget i Boden


Från tandis rusade jag vidare och hann göra två ärenden på stan innan jag hade tid för avgångssamtal med Inga, även det en fin ordning. Det är ett bra sätt att göra avslut på och vi talade om allt från hur det kom sig att jag sökte jobbet, vad jag tyckt om introduktionen, trivsel, bättre och sämre sidor av arbetsplatsen osv.
Björknäs vårdcentral - en toppenfin arbetsplats!
Efter lunch på thai-restaurangen med kollegorna tog jag itu med att rensa bland papper och pärmar och makulera de papper som skulle makuleras. Jag suddade även bort mitt namn från whiteboardtavlan utanför kontoren och lämnade in mina nycklar. Inte helt utan ett visst vemod. Jag har ju ändå jobbat där i 8 års tid och lärt känna så fina människor, haft ynnesten att utvecklas i min yrkesroll och trivts alldeles förträffligt.
Så er inte tavlan ut längre...
Klockan 14 var det så dags för avtackning, vi var totalt tre stycken som skulle eller hade gått vidare in i andra jobb och det bjöds på god smörgåstårta, fina tal (tack för de vackra och värmande orden!) och superfina gåvor...
Smörgåstårta är så jäkla gott!
Några av alla de fina själar som jobbar på vårdcentralen
I gåva fick jag ett lokalproducerat grötljus, några chokladbitar och en vildmarksglögg från LjusBoden + ett gulligt kort och ett mycket fint halsband med matchande örhängen. Tack, tack, tack!
Stora delar av dagen blev jag på vårdcentralen men det kändes viktigt. Ca. 15:30 satte jag mig i bilen och körde mot byn men tog en mellanlandning hos mamma och pappa för att lämna en liten julklapp åt dem i form av en norsk kranskake och rökt lax från Salmon House på Gardemoen. Vi hann prata i cirka en timme och jag hann även träffa pappa som kom hem från jobbet strax efter 16. Det känns verkligen bra att jag gjorde den där svängen in hos dem.

Väl tillbaka i Bredis var det bara att kasta sin in i duschen, bättra på sminket och byta kläder för 17:30 fick jag lift med bästa grannarna ner till stan där jag, Annika, Agneta och Maria skulle träffas i lobbyn på Bodensia för nåt glas vin och surr. Lite senare på kvällen förflyttade vi oss upp i restaurangen med förhoppning om att hinna få höra bandet (Punkt 49) som skulle spela men när de inte kommit igång närmare kl. 22 gav vi upp för kvällen, mina stackars vänner skulle ju upp och jobba idag. Fast innan dess hann vi avnjuta dagens husmans som var rostade potatisar, röding och nån röra med saffranssmak.På väg hem till Agneta där jag skulle sova över fick jag såna milkshakescravings (kanske inte det allra vanligaste i 25-gradig kyla *s*) så vi stannade till på Rönnbäcks gatukök, men underligt nog hade de inte milkshakemaskinen igång på vintern så jag fick vackert finna mig i att klara mig utan ;)

Annika och Maria ordnar sitt vininköp :)
Vår lilla hörna i lobbyn på Bodensia
Röding är en höjdare!
Det är "lite" mer snö här än på Nesodden
Returresan till byn gick klockan 08 med Jillan som slutat jobbet, vi har hunnit surra lite på morgonen, gosa och prata med katterna, jag har slagit in tre julklappar och ska nu göra mig redo för ännu en tur ner till stan för att gå på BH-jakt och agera jultomte, mina julisar måste ju levereras till mottagarna. Dessutom har jag fått en del uppdrag av Jillan som jag ska utföra.

Ikväll ska vi bara juelmysa (synd bara att Jillan jobbar) och invänta morgondagen som faktiskt är: JULAFTON! ♥

Inga kommentarer: