onsdag, januari 19, 2011

En het potatis

Sedan nyheten om de nya stjärntecknen slog ner som en bomb och skapade rockad har det diskuterats i bloggar, på Facebook och inte minst i kommentarsfält hos de tidningar som skrivit om saken på sina hemsidor. Ta bara NSD:s artikel till exempel, där kommenterandet är av ett sällan skådat slag. Detta verkar onekligen vara något som berör och upprör människor.

Enligt astronomen Parke Kunkle ser de nya stjärntecknen ut så här (notera den nya "ormbäraren"):

  • Stenbocken: 20 jan - feb 15
  • Vattumannen: 16 feb - 10 mars
  • Fiskarna: 11 mars - 17 april
  • Väduren: 18 april - 12 maj
  • Oxen: 13 maj - 20 juni
  • Tvillingarna: 21 juni - 19 juli
  • Kräftan: 20 juli - 9 aug
  • Lejon: 10 aug - 15 sept
  • Jungfrun: 16 sept - 29 okt
  • Vågen: 30 okt - 22 nov
  • Skorpionen: 23 - 28 nov
  • Ormbäraren: 29 nov - 16 dec
  • Skytten: 17 dec - 19 jan
Och bara för att ha en åsikt själv; jag känner igen mig såväl i (gamla) stenbocken som (nya) skytten - om än jag tycker att stenbocken är den mest korrekta och därför den jag kommer att anse mig vara.

Inga kommentarer: