Detta uppmärksammas i dagens Aftenposten där det även skrivs om dessa som stora livräddare.
"- Erfaringer fra Sverige viser at midtdelere reduserte antall drepte med 76 prosent og antall hardt skadede med 47 prosent. Det har altså veldig stor effekt, sier forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI)."Norge är ett modernt nordiskt land, så fram för mer åtgärder för att skydda trafikanter. Här tas det ut avgifter för dubbdäck (i Oslo) och det finns en mängd bomstationer som tar betalt av alla passerande, likaså tas det ut avgifter för tunnelpassage. Vart går alla dessa pengar (som torde vara en gedigen summa varje år)? Är det inte rimligt att en del av dessa pengar läggas på vägsäkerhet, där tycker jag att svaret är ett ringande: JAA!
1 kommentar:
Jeg vet ikke helt hvor Aftenposten har fått sine tall fra, men antall kilometer med midtrekkverk i Norge per 2009 var 617 km, noe som jo er litt mer enn 128 km. Se http://www.nettavisen.no/motor/article2862093.ece
Når det er sagt, er også det et alt for lavt tall. La oss bare håpe at dette tallet stiger i tiden fremover!
Skicka en kommentar