måndag, juni 27, 2011

Skeive Dager 2011

Hjälp, jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta helgen på annat sätt än intensiv men trevlig. Maximalt med vin och minimalt med sömn. Vi har väl snittat på 3-4 timmar per natt. Det är tufft med festivalliv! ;)

 Båtresan in i fredags började med att jag träffade MB och fick mig en liten prat med henne och sällskap på trikken nästan hela vägen fram till hotellet. Rummet var helt ok, det enda jag egentligen ger minus för är toadörren som var i glas, förvisso frostad på vissa ställen men inte mycket till privatliv där. Vi kom däremot överens att när någon gick på toa eller duschade så skulle vi inte "hänga utanför dörren". Utsikten var i och för sig verkligen inte något att hänga i julgranen men det gjorde inte så mycket, vi var ju mest ute på byen.

Jag var först på plats så jag checkade in och kastade in väskan på rummet och gick ut för att möta Anita och Heidi på Oslo S samt köpa en blomma till kvällen. Snabbt till hotellet igen för att sätta blommorna i vatten och  för att Anita skulle få lämna sin väska sen mötte vi upp Heidi på Karl Johan och begav oss till rådhusplassen och parken. För min del blev det bara en dryg timme där - men jag fick tillbaka min jacka! :D Jag lämnade de andra och begav mig tillbaka till hotellet för en dusch och ett klädbyte och sedan ut, med blomman till värdinnan i hand, för att möta upp Lise på Oslo S där vi tog t-banan till Tøyen där vi skulle på vorspiel. Regnet ville inte ge sig så det blev en promenad med paraply i hand hem till Kari. Hon och jag har egentligen aldrig pratat så mycket men medan Lise och Elin trängdes i köket fick vi chansen och det visade sig att vi hade fler gemensamma nämnare än jag trott så det var riktigt trevligt. Maten bestod av kalkonlår, hemgjort potatismos, sås och sallad och till dessert hemlagad vaniljglass och hallon. Alkoholen höll vi på en snäll nivå, vi fyra klarade oss gott på två av de tre vinflaskor Lise hade med.

Ca. 22:30 begav vi oss oss för att dra mot kvinnekvelden på Rockefeller, vi fick två unga tjejer efter oss (som behövde guidning dit). En av dem blev väldigt "tjenis" och jag en sån "snill svenske" - säkert för att jag tog på mig att lämna fram hennes pengar i kassan för att komma in (frågan är om hon hade gjort det annars *s*). På Rockefeller var det galet! Jag har aldrig varit på en tillställning med så mycket folk förr, jag läste på nätet att det varit 1500 personer där - fördelat på byggets tre våningar. Jag är glad att jag gick dit med ett sällskap, annars hade jag nog fått spendera aftonen allena. Kvällen gick jäkligt snabbt, vi varierade mellan att stå och prata och att dansa men trots flera dansgolv var det trång och golvet var totalklistrigt av allt folk spillt. När jag kollade på klockan då vi befann oss uppe på taket visade den 03:06 - sanslöst. Det tog lite tid att ta sig ute, valla sig hemåt via ett matställe så klockan var säkert närmare 05 innan det blev sängen. Trots det sena sänggåendet vaknade jag vid 08-09 och sov inte mycket mer efter det men drog mig en god stund.

Efter frukost och en dusch var vi ute på byen igen på förmiddagen, vi satte oss på "3 brødre" på Karl Johan för att kolla in paraden, solen sken och vi slog till på en öl - saken var bara den att paraden vek av nån tvärgata innan de kom förbi oss så vi kastade oss ut för att hinna få se lite på "spektaklet". Vi stod en stund längs Karl Johan men det var så trångt med folk att man knappt såg nåt så vi tog apostlahästarna ner till rådhusplassen och parken. Där blev vi sittande i 2,5 timme med vin och trevligt sällskap. Vi hade en sån jäkla flax att vi hade bekanta där som hade hunnit få tag på ett bord innan alla paraddeltagare kom och invaderade.  En glad överraskning var att Anette kom och anslöt till oss och att Tone kom förbi och sade hej. Förstnämna bestämde sig till och med för att dra hem en sväng och komma tillbaka för att gå ut med oss på kvällen. jag och Anita hade bestämt oss för att dra tillbaka och ta en tupplur för att inte förstöra kvällen med noll energi och det gjorde vi också. Två timmars vila och Maxburgare gjorde susen men jag blev totalt slut efter maten så Anita fick nöja sig med att prata med Heidi en stund medan jag tog en extra sträckare på sängen. Efter en stund blev det i alla fall bättre och jag tog mig upp för en snabb tillpiffning och vi var nog ute vid 22:30. Vi gjorde först ett försök med So men där var det knökfullt och en lång kö utanför så vi drog vidare till Elsker. Där blev vårt lilla gäng; jag, Anita, Heidi, Anette och nån väninna till henne resten av kvällen, sittande ute på deras uteservering men drog in för att dansa lite de sista 45 minuterna innan de stängde. Efter att de stängt blev det en repris av fredagen; jakt på mat och vi landade på Deli de Luca. Vi avslutade kvällen på hotellet med att sammanfatta helgen lite innan vi stupade i säng.

Hur trevligt det än varit så har helgen haft en del jobbiga inslag - och hur det än är så var det sååå gott att komma hem till sitt eget. Hemma var jag redan vid 12 i går.

(Jag glömde dessvärre kameran hemma och hade bara mobilen att ta till så jag har inte så många bilder att bjuda på.)

Inga kommentarer: