tisdag, september 13, 2011

Seminar och shopping i Sverige

Lite småsliten är jag allt i kväll men vi har haft 1,5 fina dygn i Strömstad. Måndagens föreläsning av Morten Teien var helt fenomenal, han hade en sån förmåga att blanda allvar och skratt, vetenskap med anekdoter ur sitt eget liv för att lyfta fram sitt budskap. Får du chansen att lyssna på denna man, ta den! Dagen avslutades med middag i hotellets restaurang med hela Helseavdelingen, jag gav upp vid 23-snåret nån gång och begav mig mot hotellrummet, ett kvällsamtal med Elin och sedan natta. Jag vaknade redan vid 05:30 av att det blåste nåt kopiöst. Det var Katia som dragit in med full kraft. Jag lyckades slumra lite till innan det var dags att kliva upp och göra sig redo för att möta de andra för frukost i restaurangen. Dagens jobbsession startade kl. 09 och denna gång satt vi seksjonsvis. Det blev mycket prat om allt det nya som väntar. Efter lunch var det dags att bege sig hem mot Norge men för de flesta av oss blev det ett stopp på Nordby för att handla lite. Det blev ingen massiv shopping för min del utan jag kände att jag hellre tar det tillsammans med Elin när vi är på plats i huset. Jag är i alla fall fantastiskt nöjd med att ha fått tag på en del av de saker jag nämnt för henne som jag vill att hon ska testa som; surströmming (bäst av allt att jag fann den!), rökta musslor, Bullens pilsnerkorv (det wienerpølser man finner här smakar ju nada!), souvas och murklor. Att jag dessustom fick med mig andra godsaker som Alains Aioli, Bregott med havssalt, prosciutto, tunnbröd, grillad rostbiff, Jamie Oliver havssalt och peppar på kvarn, pesto av samma märke samt vin inför inflyttningsfesten är en megabonus! Jag säger det igen, jag saknar verkligen utbudet i svenska matbutiker...Jag fyndade även lite underkläder, great! Men höst-/vinterjacka och vinterskor står jag fortfarande ute. Jakten fortsätter.

Några bilder:
Passerar Sverige-gränsen
Mitt rum på Laholmen
Siri och Kristin
Siri och Mari
Møyfrid och vår nya kollega Aud
Min matshopping denna tur

Inga kommentarer: