onsdag, september 07, 2011

Utvandrad från Sverige

Jag var inte ensam på Skatt Øst denna tisdag
I går flexade jag ut tidigare för att dra in till byen och ordna med folkeregistreringen här i Norge som innebär att jag ”melder flytt fra Sverige”. I och med detta löser sig lånebiten för mig med radhuset och jag slipper många andra problem som D-numret (det tilfälliga personnumret) för med sig. Jag vil bland annat byta tillbaka till Talkmore som mobilleverantör men kan inte göra det så länge jagbara har D-nummer eftersom det innebär att de inte kan göra någon kreditcheck på mig. Det hela känns speciellt och märkligt men samtidig bra eftersom det faktisk är här jag lever och bor.

Jag är hyfsat imponerad av mig själv som för egen maskin tog mig fram till Grønland och Skatt Øst, inte helt lätt att dra runt i relativt nya och okända områden när man har ett nästintill non-existing lokalsinne. Returresan hade jag fått guidning om av Elin, trikken til henne går inte just nu och det innebär en del nytänkande – bort från det invanda. Med denna guidning gick resan till Adamstuen helt fint. Fem dagar ska det i alla fall ta innan jag får bekräftelse på mitt nya personnummer och då blir det till att ordna upp med allt där jag är registrerad med mitt D-nummer och ordna sådant jag måste/vill men inte kunnat som exempelvis:

- skaffa ett nytt skattekort 
- byta av VISA-kort (de norska har ID-kort på baksidan och där blir personnumret fell snart) 
- meddela mäklaren och bankmannen mitt personnummer 
- byta mobilleverantör
- skaffa fastlege (alltså "husläkare")

Inga kommentarer: