måndag, oktober 10, 2011

"Såna som vi förtjänar inte att leva"

(Varning: långt inlägg följer - det rymmer både glädje och ilska!)

På det stora hela har vår helg varit superfin. Den startade med att jag landade hemma hos Elin vid 17:30 på fredagen. En helt stilla fredag men vår älskade sashimi-middag.

Lördagen pallrade vi oss ut på sen förmiddag för att ta en runda på byen, Elin ville finna sig en ny klocka (vilket hon också gjorde på Byporten), därefter skulle vi ta en tur till sportbutiken XXL för att få tag på ett mindre fiskespö inför söndagens promenad med Øistein, Pia och Mia. Sagt och gjort, vi begav oss still närmsta dito, på väg ner till källarvåningen där de hade fiskeutrustningen hör vi en kvinna skrika från övervåningen - vår misstanke är att hon blev utsatt för en väskryckare. När vi kom upp var det en del pådrag med vakter och folk som pratade om det som skett. Inte konstigt att man är lite vaksam på sina saker här. Jag går till exempel aldrig med väskan öppen. I Boden är det inget jag någonsin skulle tänka på (även om det inte är "Guds bästa stad"). Här drar jag alltid igen dragkedjan. Fräcka jävlar! Earn your own money!

Med tanke på att vi planlagt en tur till Aker brygge och Tjuvholmen för att kolla in Ølfestivalen blev det inte det fiskespö Elin spanat ut utan bara ett mini-mini, två kåsor, en termos och en tur in på H&M för att köpa fingervantar. Allt för att inte ha såå mycket att släpa på. Vi hade pratat om att möta upp Øistein på Tjuvholmen men innan han fått "fingrarna ur" hade vi hunnit vara i tältet så pass länge att vi avverkat våra smaksprøver och tältet snart skulle stänga (kl. 19). Vid denna tid hade hungern börjat sätta in och vi beslutade oss för att dra oss på T.G.I. Friday på Karl Johan (det var där du och jag åt i sommar Pernilla). God mat och en uppmötande Øistein. Vi hade inte avsikten att fortsätta kvällen efter Ølfestivalen egentligen men det rullade liksom på, så efter middagen tog vi en sväng in på So, via ett ställe som hette Eilefs (eftersom det var stendött på So när vi passerade första gången).

Fram till hit var kvällen superfin - taxiresan hem blev däremot rena rama helvetet! När vi lämnade So gick vi upp till taxiplatsen, tog första bilen i kön (som är kutym). Till en början var taxichauffören trevlig och artig men allt det vände när jag gav Elin en kyss (läs: puss, för det är nåt jag lika gärna kunnat ge en väninna). Uppenbarligen noterade chauffören detta i backspegeln för plötsligt kläcker han ur sig: "-That's forbidden!". Inledningsvis trodde jag att han skämtade men det visade sig snabbt att så inte var fallet. Han blev helt hysterisk i sitt körande, muttrade och grymtade och körde ryckigt, snabbt och generellt obehagligt. Dessutom tog han av på vägar som inte bar hem till Elin. Tack och lov har hon pejling på sånt för jag hade inte vetat vad som var rätt väg i en taxibil. Hon korrigerade och dirigerade honom rätt och han var uppenbart inte speciellt glad över att ha oss i bilen. Med facit i hand borde vi ha bett honom stanna, klivit ur och i värsta fall gått hem - men dessvärre, så tänkte vi inte där och då. Jag tror faktiskt att vi båda blev hyfsat perplexa!

Väl framme hos Elin klev jag ur taxin först medan Elin (stackarn) betalade. Jag kunde inte hålla igen utan kläckte ur mig att han borde lära sig folkvett! Men som Elin sade så förstod han knappast vad jag menade. När vi kom upp till lägenheten visade det sig att Elin mobil sååå olyckligt glidit ur byxfickan i taxin (man kan se på bilderna nedan att det inte är helt oväntat *s*). Vi visste båda två att hon sett på mobilen i taxin och därmed haft den med sig i bilen. Vi ringde taxibolaget där en mycket trevlig man svarade, han beklagade att vi förlorat mobilen och varit med om olustigheter (till en början sade jag inte precis vad han sagt) och skulle ta kontakt med chauffören. När vi inte hörde nåt på en stund ringde vi tillbaka igen. Det visade sig att taxichauffören inte svarade i telefonen. De testade på nytt att jaga på honom. Vi hörde inget och ringde tillbaka. Så höll vi på en god stund. Under denna förklarade vi också vad som skett oss i bilen och fick förklarat att just denna chaufför fått klagomål på sig tidigare. Mitt uppe i frustration, ilska och besvikelse kunde jag inte låta bli att säga att det kanske var dags att göra nåt åt saken då. Till slut fick vi besked om att de stängt av honom från jobb, satt span på honom från andra bilar i sällskapet och funnit honom på Aker brygge och fått av honom mobilen som han uppenbarligen försökt att använda, första gången jag ringde gick det fram signaler innan den gick till röstbrevlådan - efter det kom jag direkt till mobilsvar. En annan taxichaufför kom med mobilen, en riktigt trevlig sådan. Elin gick ner för att hämta mobilen och fick i samma veva frågan; "-ni bor väl inte här?". Hon svarade att visst gjorde vi det, åtminstone en stund till. Då förklarade han att den andre taxichauffören meddelat att han minsann visste vart vi bodde och uttryckt att såna som vi inte förtjänade att leva. Det är jävligt starka ord att säga! Jag känner mig så jävla förbannad, så pass att rädslan inte ens infinner sig - utom i morse när jag skulle ta mig ner till båten och det vimlade av taxibilar, varav en parkerade suspekt längs gatan där jag gick. Ni ska tro att jag hade fart under galoscherna!

Elin har idag jobbat på en klage till taxibolaget. En sån person ska banne mig inte köra taxi! Jag vill aldrig mer åka med honom och jag vill inte att någon annan ska behöva göra det heller! De hot han uttryckte mot oss är förjävliga. Kan man inte tolerera och acceptera olika typer av människor så är taxiyrket FEL! Vi överväger också en insändare till VG, Dagbladet eller Aftenposten om saken och har blivit underättade (av en vän till Øistein) om att NRK med stor sannolikhet är intresserade av historien men ingen av oss är linslusar nog att vilja stå fram i TV. Polisanmälan är nåt vi väger, det borde göras men å andra sidan vet ju de flesta av oss att det inte sker så mycket med sånt när det gäller saker som dessa...Vi lämnar det i alla fall inte bara därhän! Och vi kommer heller inte att skämmas för att vara oss, vi gör varken mer eller mindre än heteropar skulle göra "i det offentliga" och det kommer vi att fortsätta med! Världen lär sig aldrig att det finns olikheter om det inte syns!

Vår söndag var ämnad åt tur till Sognsvann, en milapromenad t.o.r. med Elins son, hans tjej och deras ljuvliga lilla Jack Russell-valp Mia. Lagom tills dess att vi skulle gå började det såklart att vräka ner. Øistein ringde och förklarade att Mia skulle bli hemma eftersom hon frös så att hon skakade efter ett försök att gå ut. Där infann sig en del besvikelse hos mig. Men vi gick i alla fall ut, hann runda hörnet hos Elin när han ringde igen och ställde in turen. Jag kan ärligt erkänna att jag inte var allt för besviken. Utan regnkläder och med paraply på tur i skogen, det känns liksom inte rätt ;) Istället blev det så att de kom på besök till oss och vi hade en liten söndags-våffel-fest. Mysigt!

Bilder från helgen nedan:
Elin på Karl Johan med dagens shopping
Karl Johan badade i sol i lördags
Rådhuset - kände mig som "turist i min egen stad"
På väg mot Aker brygge och Tjuvholmen...
...och när jag vände på huvudet var rådhuset vad jag såg
Elin fotograferar fotografen...;)
Lekter'n på Aker brygge
Walkabout på Aker brygge
Onda - en restaurang jag måste ha missat, ser exklusiv ut
Magne Furuholmen från A-ha är numera gallerist - detta är hans senaste utställning (Damien Hirst)
Tjuvholmen - tältet i mitten är en del av Ølfestivalen
Framme!
Smaksprøver
Rip Tide; svart som natten, gott som katten
Elin i ölmessetältet
Middag blev det på T.G.I. Friday
Elins son Øistein mötte upp på Fridays
Elin var strålande glad
Fina lilla Mia har vuxit - men är fortfarande inte så stor...
Det var ju detta med att fota valpar...;)