måndag, december 05, 2011

Förträffligt fin helg

Förra helgen var ju väldigt social, denna helg har inte varit något undantag. I lördags fick vi ju besök av Merete och Martin, som jag skrev tidigare. Merete kom inte bara med de ljus och gardinfäster vi beställt från IKEA utan med en inflyttningsgåva i form av en plåtburk med två julmuggar, julservetter, tryfflar, hemgjorde brända mandlar och ett dito kort. Eftermiddagen gick i pratets och den goda matens tecken, Elin lagade lamm och hasselbackspotatis. Som vanligt smakade det supergott.

I går tog vi en skogstur efter frunch och var ute i minst fyra timmar. Det var väldigt gott att komma ut men mycket under den turen gick inte helt enligt planen, elden ville inte ta fyr då allt var så fuktigt så med stor ansträngning lyckades jag få till ett pinnbröd. Dessutom lyssnade jag inte på Elins råd om att ta på ullsockar i så stövlarna så efter en stunds stillestående vid vår rastplats började det sprätta i tårna. När vi valde att ge upp för att bege oss hemåt så mörknade det väldigt fort, för fort. Turen hem skulle enligt en skylt vara 2,6 km men vi måste ha kommit på avvägar för vi gick och gick och gick och tappade även bort färgmarkeringarna på trädstammarna. Martin blev både orolig och rädd och jag tror att även vi vuxna tyckte att det hela var lite obehagligt. Inte helt lyckat att vara ute i skogen och okända miljöer, utan ficklampa. Det var heller inga fantastiska stigar utan en del myrmark som vi sjönk ner i. Merete gjorde det största dyket som resulterade i en sko som satt fast som sten nere i en lervälling. Även jag fyllde min ena stövel med sörja och Elins skor ser inte vackra ut. Mitt uppe i detta men lite stress över att finna hem innan det blev helt mörkt gällde det att hålla ihop och inte utstråla den osäkerheten för Martin, han är en liten mörkrädd 6-åring. När vi sent omsider funnit ut till en asfalterad väg inte långt hemifrån pustade vi alla ut - och då kom tårarna för Martin. Vi fick oss mitt uppe i allt detta, ett par goda skratt också. Planen är i alla fall ficklampa och en turkarta till nästa gång! Man lär av sina erfarenheter!

I morse vaknade jag med bomull i skallen och en ond hals, så jag har varit hemma och sovit, slappat och gosat in mig i mysbyxor och fleecejacka. Jag misstänker att turen och de kalla och våta fötterna bidrog till att jag inte känner mig i form idag.

Några bilder från helgen:
Lite kos med ros
Martin, en riktig liten charmis
Meretes hemgjorde brända mandlar...
...och kortet
Elin och Merete
Merete i SMS-tagen (även om är en del av" iPhone-maffian" ;)
Lilla (L)Elin i matlagartagen
Dinnertime
Gott gott; sallad, lamm, hasselbackspotatis och lammsås
Martin är inte lätt att fota utan en grimas ;)
På väg ut på söndagstur

Trolskt

Elin i busmodus

Ett matstopp, som inte gick helt bra....
,,,men förberett oss med mat hade vi gjort ;)
Elin kämpar på med sur ved
Elins skor efter vår gyttjepromenad i mörkret
Efter hemkonsten blev det ett pinnbröd i kaminen och värmande glögg + hemkörd pizza till middag
Ute på luftning på terrassen

Inga kommentarer: