måndag, december 19, 2011

Sista helgen innan jul

Vilken härlig helg det varit, fredagen pysslade vi på lite hemma men långt ifrån lika mycket som var satt på den där agendan. Lördag styrde vi kosan mot Sverige och det var vi INTE ensamma om, hujeda mig! Vi startade med en tur in till Strömstad för ett besök på Systembolaget för att fylla på vinhyllan, det är inte ofta man upplever att man får köa in till Systemet men det får man i Strömstad ;). Vidare drog vi oss mot det stora köpcentret Nordny där vi blev i åtskillga timmar; lunch på Max och shopping i diverse butiker som avslutades med matinköp på MaxiMat – då var vi rimligt less kan jag tala om. I en av sportbutikerna trillade vi över en helt fantastisk fin ulljacka från Bergans. För dyr att bara köpa sådär spontant tyckte jag men Elin ville absolut att jag skulle ha den så hon erbjöd sig att köpa den som en tidig födelsedagspresent. Så himla gulligt! Jackan fick med andra ord följa med mig hem och jag gillar den skarpt! Jag måste ju få säga att den är i storlek 42, jag trodde aldrig att det skulle gå men det gjorde jag. Så den jackan gav mig lite extra glädje! Elin tyckte att jag var så fin i den att hon nästan krävde att jag skulle ha den på mig hela kvällen ;) Väl hemma var vi hyfsat slitna men tog likaväl ett ryck, medan jag marinerade kött, gjorde sallad, ordnade med baguetter och dipsåser samt tömde diskmaskinen tog Elin och dammsög och torkade golven i huset. Det är en ljuvlig känsla att ha det rent och ordnat omkring sig så efter det där infann sig lugnet. Vi avnjöt preimärfonduen med nya fonduesetet och intog därefter soffan för att se ”Tomten är far till alla barnen”. Vid 22:30 slocknade Elin i soffan, jag dåsade iväg inte speciellt mycket senare henne. Vi vaknade i soffan vid 1-2-snåret på natten och förflyttade oss till sängen. Det är inte vanligt att vi inte klarar att hålla oss vakna längre än till 22:30 så det säger lite om att dagen (tja…och de senaste månaderna) kostat på en del. Ni ska tro att vi ser fram emot några lediga dagar utan en massa måsten. Vi har pratat om att passa på att ta det lite lugnt de mellandagar vi är lediga, gå någon tur och bara hämta in energi.

Fredagens goda blåskjellsmiddag
Vår nya köksklocka
Elin köpte sig en rejäl Bear Grylls-kniv med tändstål
Fondue - mums!
Min nya, fina jacka ♥
Jag suktade efter dessa sötisar i leksaksaffären ;) Och fick dem ;)
I helgen har jag förövrigt också fått en massa trevliga SMS från oväntat håll, mycket förvånande och även om jag vet att det kan sno på en femöring så känns det bra.

Annars har Elin haft hemmakontor i dag och även haft besök av den där takstmannen (det tog sin lilla tid men till slut dök han upp – efter en del tjat hos försäkringsbolaget). Tack och lov visade det sig att det var torrt och fint i golv och väggar så någon skada hade det inte blivit efter det där missödet som skedde någon ynka dag efter att vi flyttat in. Däremot visade det sig att badrumsgolvet inte är gjort enligt gällande föreskrifter/norm då lutningen på det är fel och tröskeln för låg. Så nu ska vi avvänta rapporten från takstmannen och sedan blir det en runda med försäkringsbolaget.

Inte nog med det, i dag fick jag fantastiska nyheter – eller egentligen var det ju Elin som fick det men de gläder mig massor också. Hon fick besked i fredags att Norges vassdrags- och energidirektorat så gärna ville ha henne i jobbet hos dem, i och med detta kom såklart lönsfrågan upp och i dag fick hon besked om att hon, så när som på 500 kronor i årslön, får det hon önskat. De är helt begeistrade och har sträckt sig långt för att möta hennes krav. Så det blir en nystart för henne från och med 1 januari. Gudars så kul! Stolt som en höna är jag allt!

Nu blir det en stilla afton här, med sashimimiddag. I morgon efter jobbet piper jag iväg med bilen till Vinterbro för att (förhoppningsvis) komma i mål med julklapparna.

Inga kommentarer: