tisdag, mars 20, 2012

Elins födelsedagspresent

Så, då är den avslöjad - om än inte hämtad ännu!


Elin kom idag hem med tre krukor med frön; Jamie Oliver (såklart), det fick mig bara att känna att jag var helt rätt i val av gåva!

Elin är ju, som få som läser min blogg missat, väldigt glad i att laga mat - och hon är mån om goda råvaror. Färskt och fint ska det vara! Färska örter/kryddor tillhör vardagen och den köps kryddväxter här flera gånger i veckan. Vi försöker hålla liv i de vi köper men de håller bara en kort tid, till stor del för att de drivs upp så hårt/fort.

Hon har pratat om att köpa nån typ av låda att ha i köksfönstret för att hålla oss med kryddväxter men det har inte blivit av, just nu har vi ett stort serveringsfat som vi fyller med vatten emellanåt för att försöka hålla på den lite längre än vad de klarat annars.

Så...det slog mig, hon ska ha en örtahage/växthus för just detta ändamål. Jag har googlat och googlat och till slut trillade jag över ett så kallat vekstvitrine. Nåt som passar ypperligt på en terrass eller balkong, det tar inte mycket plats men rymmer likväl en del. Det har sex hyllor för små plantor men ändå plats för ex. en tomatplanta. Det ventilerar sig själ genom att taket öppnas när det blir för varmt och har förvaringslådor under. HELT PERFEKT! Inte nog med det, ordinarie pris låg på närmare 5 900 NOK men butiken i fråga hade just nu ett kampanjerbjudande som var oemotståeligt!

Detta är en av anledningarna till att jag inte kunde vänta tills i juli då hon fyller år; jag har inte funnit nåt som är så "mitt i blinken" som just detta - dessutom är det lite sent att få just denna typ av gåva i slutet av juli månad. Så detta kommer nu att pryda vår terrass och med stor sannolikhet berika vår mat! :)

Hennes reaktion; en drös kyssar ;)





Inga kommentarer: