torsdag, mars 15, 2012

"Måla fan på väggen"

Fullt så illa är det inte men det pågår en del på jobbet som kan innebära en del förändring i min arbetssituation. Just nu är trycket av brukersaker stort, vi har redan 20 nya henvisningar denna vecka. Normalen ligger under hälften. Det är dessutom stora saker som utbedringstilskudd, avancerat tekniskt utstyr, bilsøknader osv, nåt som tar mycket tid att jobba med. Detta kommer då utöver alla saker som redan rullar och går. Det är lätt att bli lite matt med tanke på allt man har och allt som kommer, vi får nog foga oss till att ha lite väntetid en tid framöver – nåt vi mycket sällan har, i jämförelse till andra kommuner. Vi har pratat en del om hur detta kan komma sig och mer eller mindre landat i att vi lägger så mycket tid på brukersaker att projekt, vidarerutveckling, fackligt påfyll osv får stå åt sidan. Jobb med rutiner osv är sådant vi kämmer in ibland, men oftast med ett skrik. Dessa ting som jag just rabblat upp är oerhört viktigt för trivsel, yrket/professionalteten och till syvende och sist också brukarna.

Nåja, det var inte detta jag nu menade med rubriken. Att jobbtrycket kommer i vågor är vi vana vid, ibland drar det på med besked och vi tycks vara inne i en sån våg just nu. Det rubriken avser är att det kan bli så att jag en tid blir ensam arbetsterapeut här, sedan får på mig en roll som handledare åt en nyanställd (som med stor risk är nyutbildad) samt rollen som tillitsvalgt – vilket innebär en tvådagarskurs i förhandlingsteknik osv. I höst är det dags för den stora lönsförhandlingen och om denna roll hamnar på mig kan jag inte säga att jag känner mig speciellt trygg i att ha det ansvaret just i dag och sitta där med rådmannen mfl och förhandla min och mina kollegors lön. Hurv!

Ännu är vi inte där, så det är bara att vänta och se vad som sker…

Inga kommentarer: