torsdag, oktober 05, 2006

Man ska vara stark och frisk för att orka vara sjuk

Så har jag fått ett livstecken från en av mina krassliga väninnor, hon träffade en läkare i går för en bedömning av hennes läge och med en förhoppning om bot men kom därifrån nedtryck i skoskaften. I bland undrar man verkligen, en del människor är helt enkelt inte skapta för att jobba inom vård och omsorg. De må vara diagnosticerande och operativa genier men de kan inte bemöta människor, inte visa empati, inte visa respekt. Jag jobbar själv inom sjukvården och man måste vara införstådd med att det är människor i utsatta lägen, alltid i en beroendesituation som uppsöker en. Att då agera nonchalant och oförstående och faktiskt helt oförlåtligt. Ibland finns det inte någon bot, ibland bara lindrig - men aldrig någonsin ska man sätta sig över en annan människors känslor. I fallet med min väninna så gick hon därirån med den lilla ork hon hade sugen ur kroppen och så tycker jag inte att det ska gå till!

Inga kommentarer: