lördag, april 28, 2007

Landsbygdsaction

Efter en mycket god middag och en allmänt trevlig kväll började Agneta att gäspa runt 00:30, jag hade då fått en del SMS av vänner om en krogsväng. Jag kände mig lite skeptisk och började promenera hemåt men ett telefonsamtal övertalade mig. Jag bestämde mig för att åka ner till Ditte en snabbis innan vi skulle ut, ringde taxi men ser när jag närmar mig en nattöppen mack att det står en taxi där så jag lägger på och går fram till den för att beställa en bil i stället. I samma veva passerar en en kille mig, han hälsar trevligt och går in på macken. Jag får veta att det ska ta ca 7 minuter innan taxin kommer för att hämta mig.

Medan jag står där och väntar kommer killen ut från macken, han hälsar igen, tar fram en karta och säger att han ska mot Morjärv/Kalix med en (jätte)traktor och undrar vilket håll han ska åka. Han berättar att han är från Älvsbyn och ät född 1981. Jag förklarar åt vilket håll hans mål ligger, sedan frågar han om jag vill ha en öl eller en grogg men jag avböjer. Jag följer i alla fall de få metrarna till traktorn och frågar vart han har sin chaufför, killen i fråga var uppenbart onykter så jag antog att han inte tänkt köra traktorn och han hävdade också att så var fallet. Han försökte få upp mig i traktorn för den där groggen men precis då kommer min taxi. Jag sätter mig i taxin och förklarar skämtsamt för taxichauffören om den lustige traktorkillen när han noterar att traktorn börjat rulla och att det är den berusade killen som kör. Han har inga lysen på och dundrar ut från bensinstationen på vägen, min taxichaufför följer efter honom (medan han ringer polisen) och traktorn ligger på stadiga 50 km/h genom stan.

Lite utanför stan på ett område som heter Fagernäs svänger traktorn av och stannar, killen kliver ur bilen och frågar varför vi förföljer honom. Chauffören förklarar att det är för att han kör utan lysen och dessutom verkar onykter, han undrar även vart han är på väg och killen drar världens nödlögn...

"Öhh, jag ska ju hit....till det här gula huset"

Han vandrar iväg mot gården men precis som vi misstänkt är traktorn borta 2 minuter sedare när vi kört en sväng och återvänt. Jag undrar hur historien slutade. Jag har inte sett något i de lokala tidningarna så han kanske klarade sig undan - vilket vore förbaskat synd!

Jag är ganska intensiv med min kamera emellanåt och tyckte att hela situationen var lustig (tills dess att jag förstod att han själv körde) så jag fotade faktisk killlen i fråga, sittande i traktorn

Inga kommentarer: