fredag, maj 18, 2007

Pitemål

Jag ser att det diskuteras dialekter här idag och känner då att jag måste passa på att sälja in Sveriges (enligt mig) absolut charmigaste dialekt: pitemålet.

Där pitebondskan pratas där är jag hemma. Det känns hemma och det känns tryggt.

Här kan du lyssna på dialekten

På mammas sida har det alltid talats pitemål, jag förstår den utan problem, älskar den men kan tyvärr inte prata den mer än att kasta in något ord här och där. Tyvärr är det nog så det ser ut rätt generellt, ungdomar idag förstår men har inte lärt sig att tala den på samma sätt som förr. Den får bara inte dö ut!

Euskefeurat med Ronny Eriksson i spetsen är nog de som gjort pitemålet känt. Lite översättningar på ord och fraser hittar ni här.

Vi måste värna om våra dialekter, det är absolut inget vi ska skämmas för utan vi ska vara tacksammaoch glada om/att vi fått med oss såna skatter redan från det att vi var barn.

Inga kommentarer: