tisdag, juni 26, 2007

Barndomsminnen

I natt när jag låg i sängen och var på vippen att somna började jag fundera på hur många fantastiska barndomsminnen som jag har, nedan följer ett litet urval:
  • alla husvagnssemesterar med familjen, alla äventyr vi fått vara med om allt vi sett, stoppen längs vägen för att köpa färskpotatis, varmrökt sik, jordgubbar eller bigaråer
  • komma hem från skolan och mötas av doften av mammas hembakta mjukkakor och vetebullar, att få sätta sig vid bakduken med ett glas mjölk och äta varmt och superfärskt bröd
  • allt spring i skogen, kojbyggen, pulkåkning och lek
  • lingonplockningen med farmor - iklädd hilka
  • pokerkvällarna som mamma, pappa, mormor, farmor och farfar hade - de spelade kort, drack nån grogg och skrattade. Det var en sån känsla av trygghet och mys att ha dem alla samlade och att få somna till deras röster.
  • närheten till bästisen Gunilla, alla cykelturer dit och våra äventyr ut på öar, tältning, Rasmyran Open i badminton (deltagare: hon och jag *s*), krocket, närheten till deras djur (kalv, travhästar, katter och hund)...
  • mormors spjuveraktiga sinne, när mamma och pappa var borta hittade vi på en hel massa bus :)
  • lördagarna med familjen, först en promenad, sen åkte pappa till stan för att köpa lördagsgodis, bastu med varm burk-fanta och doften av ölen som pappa slängde på bastustenarna
  • planteringen av cigarettfimpar som plötsligt hade växt till hela cigarettpaket över natten och som vi fick glädja mamms och papps med *S*
  • vedkapningen och klyvningen och doften av trä
  • dagen när pappa kom hem med en överbliven sportkiosk, jag och syrran lekte otaliga timmar i denna, ordnade med försäljning av varmkorv med bröd och fika. Kunder: mamma och pappa, mormor och morbror *s*
  • utbyggnaden av huset, då jag och syrran bodde i husvagnen och låg och tittade på konturerna bakom plasten som täckte fönsteröppningarna
Det finns så mycket minnen, jag minns min barndom med glädje. Vad vi hade roligt! Livet var inte bara lek, vi har alltid haft "på oss" att hjälpa till hemma också. När jag var barn var det inte fullt lika uppskattat men nu anser jag att det är helt rätt. Är man med och stökar till så ska man hjälpa till och städa också.

Inga kommentarer: