onsdag, augusti 01, 2007

Vem är perfekt och prickfri?

Alla har åsikter och alla har rätt till åsikter men vart går gränsen? Många har otroligt starka sådana och anser att det liv de lever är det rätta och att alla borde leva som dem genom ”påprackning” och ”frälseri”. Få människor på vår jord är så dumma att de inte fattar att det är bättre att köpa och äta ekologiskt, gå/cykla istället för att köra bil, äta grönsaker istället för kött, dricka vatten istället för vin, skippa cigarretterna/snuset och lägga pengarna på välgörenhet istället.

Ur många synvinklar är jag en helt ohygglig människa, jag borde inte få dra ett andetag till på vår vackra och värdefulla jord. Jag äter absolut inte prickfritt (varken ur hälso- eller miljösynpunkt), det händer att jag feströker (om än sällan), jag tycker om att dricka några glas vin/drinkar ibland, jag kör bil både privat (sällan) och i jobbet, jag flyger och förpestar vår jord, jag sopsorterar rätt noga – dock inte prickfritt. Ibland slinker det ner saker i brännbart som inte hör hemma där. Jag handlar hellre på extrapris än ekologiskt. Jag bryr mig föga om vart mina kläder är tillverkade och av vem när jag står där på Kapp Ahl. Och vem vet vad det är för "trevliga" ämnen jag drar in i huden när jag färgar mitt hår.

Jag riskerar att ligga samhället till last då jag inte är normalviktig, det paket cigaretter (eller hårfärgen?) jag förbrukar per år kanske ger mig cancer och innebär att jag kostar samhället pengar och alla vet ju att alkohol är helt förkastligt! Min semesterresa en gång per år förstör vår miljö likaså min bilkörning. För att inte tala om hur jag bidrar till slavarbetet i mindre bemedlade länder.

Jag är inte totalt sjövild vad gäller mat, dryck och nöjen och jag bor heller inte på sofflocket. Naturligtvis tänker man till - så jag kan ärligt erkänna att jag inte tänker ge upp livets ljusglimtar och guldkorn. Om folk leva prickfritt och asketiskt så OK! – däremot kan jag sätta en hel del på att de människorna är få! Till och med Anna Skipper har vin i skåpen minsann *s*

Alla har vi våra passioner och ”laster”. Jag har ett liv att leva och vill leva det till fullo. Om det sedan innebär att jag dör 5 år tidigare spelar ingen roll. Hellre ett liv där jag levt och njutit faktiskt!

Så – jag är långt ifrån perfekt om perfektion är detsamma som en nolltolerans för livets kryddor. Är du?

Alla kan göra något men ingen kan göra allt!

Inga kommentarer: