torsdag, september 06, 2007

Ni na ni na ni na na, ni na na na ni na...

Minns ni när "Linus på Linjen" och "Anslagstavlan" var det närmaste man kom tecknad film på TV?

Jag blir GALET nostalgisk av detta! Minns ni boktipset? Jag minns två varianter, det med introt i länken här innan och sedan det med figurerna som svävade omkring i en resväska och på en flygande matta. Boktipset sändes mellan 1983-1989 - jisses, hur gammal blir man inte när man läser detta?

(Barn)programmen förr (på -70 och -80-talet) var så mycket bättre och så mycket mer pedagogiska - utan att för den delen vara tråkiga. "Fem myror är fler än fyra elefanter" är ett alldeles förträffligt exempel på detta, många av barnprogrammen då hade ett utbildnings- och upplysningssyfte. Minns ni "Maten & Kroppen"? Själv älskade jag det programmet. Man fick lära sig om människokroppen och kostcirkeln. Och så "En cell-sam historia" som undervisade oss om kroppens funktioner på ett lättförståeligt och lättsamt sätt med tecknade figurer.

Utöver detta finns så otroligt mycket annat bra (tar inte med nåt av Astrid Lindgren eller Disney - de är självklarheter!) som jag inte kommenterar desto mer men minns ni:
...om inte? Klicka på länkarna så kanske du gör det! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan så sjuk i huvvet du är som kommer ihåg alla dessa barn klassiker!!!! Men håller med, det har förgyllt min barndom med..

missj sa...

*S* Visst har jag koll. Och visst skickade jag dig på en tripp längs "memory lane" ;)