fredag, november 16, 2007

Goa, ljuvliga, fantastiska fredag!

Få dagar är så efterlängtade som fredag. Veckans bästa dag enligt mig.

I eftermiddag kommer syrran, hennes gubbe och deras barn för en "sleep-over". Som jag skrivit tidigare är tanken att vi ska få vårt matrum klart. Idag blir det spackling som ska torka nån timme, sen slipning och efter det ett varv med tapetklister. Detta får sedan torka tills i morgon då förhoppningsvis tapeterna ska komma på plats. Jag längtar så efter att få städa upp där inne sedan, få bära in vår nya fina matgrupp, olja in bordet, få upp taklampan och sedan fixa till i fönster och på väggar. Till middag tänkte vi bjuda på tacogratäng. Mycket enkelt och mycket gott. Tacos är egentligen ingen favorit i vårt hem men denna version är inte alls dum.

2 dl creme fraiche (mexican-chili)
250 g Philadelphiaost
1 påse tacokryddor
500 g köttfärs

Bred ut Philadelphiaosten i botten på en gratängform, på detta breds sedan cremefraichen. Stek köttfärsen och tillsätt sedan tacokryddor samt vatten (enl anvisning på kryddpåsen). Låt det hela koka ihop på svag värme tills det mesta av vätskan är borta (ca 10 min). Lägg färsblandningen på philadelphiaosten och creme fraichen. In i ugnen i ca 15 minuter (200 grader).

Servera detta tillsammans med en valfri sallad, vi kör grönsaker, rödlök, oliver och fetaost för mesta möjliga mums och så nachochips som används till att skeda upp alla godsaker.

Utöver detta lär det nog bli en bastu, för Daniels del har det nästan blivit en fredagstradition. Bastu är verkligen underbart skönt. Synd bara att man blir så pömsig av värmen. Barnen vill säkert bubbla badkar - och inte bara de, misstänker jag *s* Det är upplagt för en mycket bra fredag. Lördag kväll vet vi inget om ännu. Söndag har Daniel träning.

Jag vill passa på att önska er som läser här en riktigt skön och avkopplande helg!

Inga kommentarer: