fredag, december 07, 2007

Mitt julfirande

Som jag skrev i går så förändras tiderna och jag kan även passa på att citera JoAnne Dahl igen: "Det enda vi vet med säkerhet är att allt förändras och allt tar slut"



Vårt julfirande har även det förändrats. Jag är uppvuxen med ett mycket traditionellt julfirande. Mormor på besök, pappa som agerar tomte, Kalle på tv, julmat som mamma lagat, klappar, gran, pynt, julmusik, ljus och julgodis. Ordentligt mysigt! För tre år sedan förändrades dock detta, det var då mamma och pappa började åka söderut med husbilen över jul- och nyårshelgen. Naturligtvis unnar jag dem detta men samtidigt kan jag tycka att det är lite tråkigt att det inte är som förr. Första året utan mamms och papps firade vi systrar hos Jillan med familj och förra året gjorde jag ju min premiär med julfirande tillsammans med Daniels familj i Älvsbyn. Även i år blir det med dem, om än hemma hos hans syster och hennes familj.

Mamma brukar göra en fantastiskt god blodkorv till jul, före henne var det mormor som gjorde den. Jag pratade med mamms i morse och i år blir det ingen korvtillverkning för henne men jag fick receptet (så gott hon kunde, hon lagar ju det mesta på känn, precis som jag). Så nu funderar jag faktiskt på om jag ska slå till och testa att göra min egen blodkorv. Man måste ju testa sig fram för att lära sig. Den där "konsten" och det där receptet får inte tappas bort. Jag känner likadant med mammas smörgåstårta, de supersmarriga rörorna som hon fyller den med är ju en skatt att känna till. Det gäller att passa på att ta reda på sånt här och bevara arvet, ens föräldrar finns ju inte kvar i all tid och evighet - tyvärr. Detta går ju att applicera på mycket, inte bara mat och recept. Vi borde passa på att ta reda på sånt vi vill veta och lyssna på vad våra föräldrar och mor- och farföräldrar vill dela med sig av - medan de finns i livet.

Jag ska göra mig redo att gå hem nu, det blir en kort och skön arbetsdag. Jag gruvar mig dock för att bege mig ut i slasket och halkan. Det är ett ohyggligt trist väglag här efter plusgrader och snö/regn om vartannat. Jag ska handla lite innan jag beger mig hemåt, jag måste bar ainförskaffa en eller två hyacinter till. Den jag har i köket har snart blommat ut och så får det ju inte vara. Den doften ska bestå fram till och igenom hela jul- och nyårshelgen. Sedan måste jag även införskaffa ytterligare ett julkort. Jag har skurit ner dramatiskt på julkortsskickandet i år och tänkte försöka klara mig med 10 stycken genom hårdprioritering men det gick inte. Jag har redan landat på 11 och kommer nu att köpa mitt 12:e och förhoppningsvis sista julkort för i år.

Take care out there!
(nu fick jag till ett litet rim också *s*)

Inga kommentarer: