måndag, augusti 04, 2008

Tårarna flödade...

Jag var just hemkommen från Luleå och på vägen hem svängde jag förbi min morbror för att hälsa på, tyvärr glömde jag totalt bort att han och hans fästmö har katt. Så såväl ögon som näsa har runnit konstant under kvällen och jag ser fortfarande eländig ut och känner mig som "sju svåra år".

Innan jag drar lite om helgen så vill jag gratulera min lilla Jeanette på 27-årsdagen. Tänk att den där lilla späda varelselsen i kuvösen har vuxit upp och blivit en ung kvinna. Stora gratulationer, little sis'! Älskar dig!

Oj, vad jag har haft det bra i helgen. Känner ni ibland att ord inte riktigt räcker till för att beskriva känslor och upplevelser? Så brukar jag känna när jag och Daniel varit på våra bilresor i USA, vi har det så (ursäkta uttrycket) jävla bra, vi mår så gott och tar varje dag som en ny gåva, vi upplever och LEVER och det känns stört omöjligt att få orden att räcka till för att beskriva för de som inte varit med hur bra vi haft det. Bilder och ord säger inte en promille av det man känner och upplever inombords. Det är lite av den känslan jag har när det gäller denna helg. Även om jag skulle beskriva allt vi sett, upplevt och gjort i detalj så ger det inte den helheltsbild man har inombords. Det stora ligger nog i att jag verkligen slappnat av och levt "lyxliv", jag har bara träffat människor som ger energi, ätit gott och känt "noll ansvar och plikt".

Daniel började jobba efter semestern nu i torsdags och inledde med jour, som om det var nog så drabbades han av åskstörningar och diverse andra fel och har fått till över 20 övertidstimmar under helgen. Om man ställer det mot hur jag haft det i helgen så borde jag nästan skämmas *s* Torsdagen inleddes med att jag hämtade B på Kallax runt lunchtid. De var så himla skoj att se henne igen. Tänk att det finns såna pärlor där ute och att nätet kan öppna upp för sådana vänskapsband. Jag är faktiskt fascinerad. Med sig hade hon rökt lax från Norge, den ligger oöppnad i kylen ännu men jag längtar efter att öppna den. På samma plan åkte Brolle, Elin Lanto och Nordman bland annat. De var väl en del av de som skulle spela på RIX FM:s festivalkväll på torsdagen? Vi åkte i alla fall raka spåret mot Boden och inledde allt med en liten "ragg" genom stan. Jag ville såklart visa henne min lilla plats på jorden, vi åkte förbi mitt jobb och lite andra "hållpunkter" i mitt liv. När vi sedan landat i huset, lastat av väskor och pustat ut ett tag så åkte vi för att träffa Tove på nostalgicafét här i i stan. Mycket mysigt ställe som rekommenderas varmt btw. På väg dit med bilen öppnade sig himlen totalt, regnet fullkomligt vräkte ner och på de fåtal meter mellan bilen och cafét hann vi bli totalt genomdränkta. Det rann regnvatten om oss alla tre. Det var rätt komiskt faktiskt *s* En extra eloge till cafépersonalen som erbjöd oss alla varsin frottéhandduk att torka oss med. När vi fikat klart och kramat Tove hej då tog vi en biltur norra sidan upp mot Bredåker, jag visade vart mina föräldrar bor och vart jag vuxit upp sedan över på södra sidan för att hälsa på syrran en snabbis och visa vart jag och Daniel haft hus tidigare. Därefter åkte vi hemåt igen och satte igång grillen och för tredje gången gav jag mig på whiskysåsen, vi åt tills vi halvt storknade. Tankarna fanns på en bastu men vi orkade helt enkelt inte så vi nöjde oss med att slappa i soffan och lyssna på musik.

På fredag drog vi ut först på eftermiddagen, vi tog det lugnt och tvättade lite av B:s kläder eftersom hon kommit nästan direkt från Köpenhamn och inte hunnit göra det, vi åt smarrig frunch och njöt av ledighet. Vi inledde med en liten tur genom stan och in på systembolaget för att köpa lite vin. Därifrån vidare mot Luleå där vi fick ett infall att åka in i Gammelstads kyrkstad och som på ett bananskal hamnade vi på en guidad tur (återigen cred, men denna gång till en dedikerad och duktig guide!). Tänk att något så historiskt betydande som kyrkstan i Gammelstad ligger så nära oss men ändå är okänt för så många. Jag hade ju själv ingen som helst koll på mycket av vad guiden berättade, jag visste t.ex inte att Gammelstad faktiskt var Luleå stad tidigare men att den flyttades pga landstigningen och svårigheten för fraktfartygen att komma i land, jag visste heller inte att det var "på håret" att vi kunnat tillhöra Ryssland och att kyrkan var på "vippen" att bli domkyrka. Det känns nästan pinsamt att gå en guidad tur 3 mil hemifrån men det var uppenbarligen välbehövligt. B köpte ett tennarmband på området som var riktigt fint, ett modernare stuk gjorde att hela armbandet såg ut att vara i silver. Från Gammelstan åkte vi vidare in till stan för att checka in på hotellet, lite vilda western var det på stan med tanke på människor och avstängningar/spärrningar men fram tog vi oss och in på hotellet och rum nummer 136. Utsikten hade vi mot Storgatan med allt vad det betyder en festivalhelg. Vi led i alla fall inte brist på ljud om man så säger *s* Väl där duschade vi av oss och begav oss ut på stan. Kvällen ägnade vi inne på området, mestadels i södra hamn där vi båda fick båda avnjuta varsin suovaskebab till middag (sååå gott!), vi var även förbi och tittade på (och fotograferade) ostindiefararen Götheborg - ett minst sagt pampigt skepp. Vi stannade till för att bevittna lite E-type-show men begav oss ganska snart in på Brasseriet för att ta en öl men där blev vi kvar resten av kvällen. Vi "sprang ihop" med Maria och hennes dotter Sara och satt och pratade med dem mer eller mindre hela kvällen. Ett par andra bekanta "trillade förbi" för att hälsa under tiden också. På det stora hela var det en mycket trevlig kväll.

Lördagen hade vi ingen som helst brådska upp utan tog allt i sakta mak, vi var ute på stan på dagen, åt middag på Baan Thai, tog en kaffe och chokladkaka i solskenet på Kulturens hus uteveranda därefter tog vi en promenad längs norra hamn ut på Gultzaudden och sedan tillbaka in till stan. Lite vin på rummet och sedan ut på stan, vi beslutade oss för att skippa kalaset och bara ta en tur till Bishop Arms och Färjan (som visade sig vara stängd). Vi blev sittande på Bishop hela kvällen, faktiskt ända tills de stängde. Det var så himla trevligt att bara sitta och prata och dricka vin. Även där trillade några bekanta förbi för ett par ord. När puben stängde gick vi ut på "matjakt" och behöver jag tillägga att det blev suovaskebab igen? Man måste ju passa på när det väl går att få tag på. Så underbart gott! Vi tog en liten promenad i stadsparken innan vi gick tillbaka till hotellet och då fick jag bevittna något som verkligen fick mig att må bra. Saken är den att jag avskyr meningslös förstörelse, folk som slår sönder och demolerar bara för nöjes skull. Under vår promenad i parken möter vi ett gäng grabbar där en får ett infall att välta en bänk och sedan skratta högt och tycka att det är supercoolt. Fullt lika coolt var det inte när två poliser tar tag i saken grabben kör operation: bortförklaring (hehe, säger jag *s*). Det är skönt att se att sådant faktiskt kan få konsekvenser! Man kan inte bete sig hur som helst, förstöra och leva jävel bara för att man är full. Både jag och B var imponerade av hur många ordningsvakter och poliser som visade sig på stan under festivalhelgen, det är verkligen toppen. Deras blotta närvaro skapar såväl trygghet som en lugnare stadsfest. Ännu en cred. med andra ord!

I går tog vi en riktig slappardag, ännu en sovmorgon och ytterligare en middag på Baan Thai, dock med såväl förrätt som (förvisso splittad) dessert, en liten promenad och sedan blev det faktiskt hotellrummet resten av kvällen. Vi beställde hotellets filmkanal och kollade på "National Treasure 2", "The Brave One", lite "Good Luck Chuck" (den filmen måste bara vara porducerad för att få exploatera nakna kvinnokroppar) och "I am Legend" (jag somnade kanske 30 minuter in i filmen *s*) - alla utom förstnämnda har jag sett förr. Men riktigt skönt var det likväl. Ibland tycker jag om att bara vara! Angående filmerna så är det bara "The Brave One" som tilltalar mig av de fyra, Jodie Foster som radiopratade är ett stort "yes!". Hon har en röst som gjord för sådant.

Idag har vi inte gjort så mycket, packat väskor, duschat, promenerat lite i stan, tagit en lunch på Södra Hamnkrogen....En lite vemodig måndag har det minsann varit, vetskapen om att B ska åka och att det dröjer tills vi ses igen har naturligtvis satt prägel på allt men vi har pratat rätt mycket om andra tillfällen att ses. Det är såväl mil, liv och jobb som påverkar - men som det sägs, vill man så kan man. Både hon och jag tyckte att det var synd att Daniel åkte på en massa jourjobb när hon väl var här, vilket gjorde att de aldrig hann hälsa på varandra. Det kändes som en viktig del av hennes vistelse här. Han är min älskade livspartner och jag vill såklart att han ska träffa denna fantastiska människa och vice versa. Vi har spånat mycket och det har handlat om Köpenhamn kring jul (Cirkus ska visst vara smått spektakulärt då), hon vill gärna komma upp hit till vintern och kylan så Jokkmokks vintermarknad har nämnts, jag vill visa hennes Luleå skärgård och så har vi har pratat om segeltur i Norge osv...Innan vi åkte ut till Kallax så tog vi alla fall en tur förbi ICA Kvantum så att B fick med sig två bitar av det sjaunjagravade renköttet som jag hade med mig sist och som hon blev så förtjust i.

Tyvärr "brakade" mitt minneskort till kameran i lördags så jag har bara kunnat fota med mobilen sedan dess. Även om den har 5 MP så blir det inte alls samma sak. Lite besviken är jag på det. Så nu måste jag, å det snabbaste beställa ett nytt minneskort till min kameran, den där piggen som justerar om kortet ska vara spärrat eller ej har gått sönder och jag lyckas inte öppna kortet igen. Turligt nog gick helgens bilder inte förlorade utan jag kunde dra dem över till datorn. Jag hade nog gråtit blod om jag förlorat mina bilder...

Här kommer i alla fall några bilder från helgen:


Norsk rökt lax


Kyrkstan i Gammelstad


Utsikten från vårt hotellrum


Ostindiefararen Götheborg


Götheborg igen


Helikopterturer över Luleå stad gick att köpa


E-type på Södra hamns scen


Norra hamn


Läcker vy på Kulturens hus utecafé *s*


Chokladkaka!


Islatte!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gultzauudden, inte Gultzaudden ;)
Namnet kommer från ett efternamn; Gultzau.