lördag, november 22, 2008

Lördag

Det blev en sväng ut i går på nya ICE, hade riktigt trevligt. Träffade en del bekanta, surrade, dansade (tyvärr är man väl inte alltid diskretionen personifierad med lite vin i kroppen *s*) och gjorde lite "celebrity"-spotting. Peter (med de vackra ögonen) som dejtar gaybonden Peter i "Bonde söker fru" var nämligen där. Återigen detta med diskretionen; jag brukar aldrig be om att få fota eller så men i går lät jag mig inte hindras utan fick med mig denna bild i mobilkameran hem:


Dagen idag då? Bilspekulanten var förbi men hoppade tyvärr köpet så jag får invänta en ny med andra ord. Jag vill verkligen bli av med bilen nu. Här står den ju bara och "samlar damm". Nåja, det får ta den tid det tar. Har även varit förbi på systemet och bytt ut min flaska med mögeldoftande vin idag och just nu håller jag på att baka en kaka. Det doftar fantastiskt av saffran och kardemumma här för närvarande. Anna-Karin bjöd på en helt ljuvlig kaka till vårdlagsfikat i går så jag googlade fram receptet i all hast och håller som bäst på att baka den. Receptet nedan:

Kladdkaka med saffranskokta päron

Päron
4 st päron, gärna gråpäron
1 paket saffran, (1/2 g)
1 dl strösocker
3 dl vatten
Kaka
200 gram smör
4 dl strösocker
2 dl muscovadosocker, mörkt
4 st ägg
6 dl vetemjöl
1 msk kardemumma, malen
Till servering

florsocker

Tillagning
24 bitar

1. Skala päronen, halvera och kärna ur dem och skär dem i klyftor. Mortla saffran och 1 msk socker till ett fint pulver. Koka upp det tillsammans med resterande socker samt vatten i en kastrull. Lägg ner päronklyftorna och låt koka i tre minuter. Ta av plattan från spisen och låt päronen svalna i lagen.

2. Värm ugnen till 175 grader. Lägg två bakplåtspapper omlott i en ugnsform (ca 20x30 cm).

3. Lägg smöret i en skål och smält det på svag värme i mikron. Rör ner socker, muscovadosocker, ägg, mjöl och kardemumma med en slev till en slät smet. Använd inte elvisp. Häll smeten i formen.

4. Ta upp päronklyftorna ur lagen och tryck ner dem i kaksmeten.

5. Grädda i mitten av ugnen 30-35 minuter. Kakan ska fortfarande vara kladdig när den är klar. Skär kakan i bitar och pudra över florsocker.


Så kommer ni och födelsedagsfikar och -firar Daniel i morgon så får ni smaka! :)

Här kommer kvällen att gå i lugnets tecken. Jag har tagit upp kycklingfilé till middag men inte beslutat vad jag ska göra av den ännu. Jag lär väl ägna kvällen åt TV/dator/musiklyssnande, barnen kanske vill ta ett bubbelbad...om de nu kan slita sig från spelet de håller på med *s*

Inga kommentarer: