lördag, januari 31, 2009

Januari lider mot sitt slut


Måste visa en bild på den fantastiska himlen vi bjuds på denna eftermiddag

Gud, så skönt det är att duscha. Det är rena, rama mirakelkuren! Nu är jag pigg, ren och varm. Noterade dock att det är dags att köpa färg till håret igen, jag börjar se färglös ut. Jag har fått på mig kläder och sminkat mig så nu ser jag representabel ut och är redo ett av de viktigaste telefonsamtalen i mitt liv, telefonsamtalet som kan sända mig raka vägen till heaven or hell.

Det blev utgång för mig i går men med annat sällskap och vet ni folk...nää,det var ingen höjdare. Vi inledde med en sväng in på nya sportbaren och fick sedan vidare till Innekrogen. Det var faktiskt inte så mycket folk ute. Jag fick i alla fall dansa lite men stannade inte ute så länge. Vis av erfarenhet dröjer det nog ett tag innan jag går ut här i stan igen.

Nu ska jag gå och roa mig med att göra pajdegen till dagens middag, jag säger det igen, pajdeg är verkligen det läskigaste jag gör i matlagningsammanhang. Jag kanske kan lura Daniel att göra den *s* Detta är vad som står på menyn idag:

Lax- och spenatpaj

Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
75 g Svenskt Smör
3/4 dl Kesella

Fyllning:
150 g rökt lax
1 pkt bladspenat, ca 250 g
3 ägg
3 dl Gräddfil
2-3 dl riven lagrad ost, t ex Prästost
1/2 tsk salt
2 krm vitpeppar

Sätt ugnen på 200°. Hacka ihop mjöl, bakpulver och smör till en grynig massa. Tillsätt kesella och arbeta ihop. Tryck ut degen i en pajform. Nagga med en gaffel och låt vila kallt ca 30 min. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Skär laxen i strimlor. Koka spenaten enligt anvisning på förpackningen. Låt den rinna av. Rör ihop ägg och gräddfil. Tillsätt lax, spenat, ost, salt och peppar. Häll blandningen i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen stelnat, ca 40 min. Servera med sallad och bröd.

Inga kommentarer: