måndag, oktober 26, 2009

Helgen

Did you miss me? ;)

Jag har haft en så fin och vilsam helg.
Ingen som helst stress eller press utan bara hemmavistelse med fina vänner. Inget nät och bara ett fåtal SMS/MMS till några loved ones. Inga äventyr ut på stan, inga restaurangbesök, ingen shopping, ingen rantande hit och dit utan bara en vacker natur, fantastiska och givande samtal med tre kloka och fina vänner och långa, sköna sovmorgnar. Inte ens speciellt mycket nattsudd har det blivit. Vi satt och såg "Fight Club" på fredagen men den fångade ingen av oss, den har ju lyfts så till skyarna men jag förstår verkligen inte varför. Kanske var jag för trött och kanske skulle jag ha tvingat mig att se den klart för att förstå tjusningen med den. och på lördagen gav vi oss på en österikisk/fransk "thriller" på SVT som inte heller föll någon av oss i smaken. En lång och skön höstpromenad i skogen hann vi med under lördagen då vi fick insupa frisk luft och alla de fantastiska färger som bjuds denna årstid. Tillbaka inomhus blev det lunchsmörgås med ljuvlig lax och sedan ett värmande bad, medan vi var ute frös jag inte ett dugg men sedan när jag kom hit lite varm och fuktig efter promenaden kom huttret. En del god mat har vi också hunnit med i form av bl.a planetens godaste makrill i tomatsås, underbar kallrökt lax (love love, love it!), renskavsgryta och kolja. Det var premiär"smaken" vad gäller kolja för min del och jag gillade det verkligen. Salt och gott men lent i magen tillsammans med kokt potatis, kokta morötter och äggsmör (kokspad från den saltade, rökta fisken, hackat kokt ägg och smör). Jag tog dessvärre på tok för lite bilderoch önskar att jag hade mer att visa. Mest bilder blev det på fredagens matlagning.

Ett stort tack till Pernilla som hämtade mig i går och körde i uselt före med tät dimma, vått väglag och mörker!♥


Vackra höstfärger; här på en japansk lönn (fick jag lära mig)


Stekta champinjoner, kantareller och lök...


...och så renskaven till grytan.


En sån här utsikt...


...och denna yta och funktionalitet hade jag inte tackat nej till i ett kök!

Så plötsligt har det blivit måndag igen och jag är ledig även idag, mycket skönt! Inne i köket pågår just nu montering av de nya köksluckorna. Jag ska fota och lägga upp bilder när det är klart. Jag lovar! Här har det verkligen hänt mycket estetiskt de senaste veckorna. Jag har inte ett smack mer på agendan idag än att ta det lugnt och njuta av innevistelse denna dimmiga och småråa dag. Jag tänkte faktiskt inta sängen och avsluta sista säsongen av "L Word". Tydligen ska det finnas en sjätte säsong också, det måste jag kolla upp. Vad ska jag se när denna är slut då? Jag önskar att jag hade ett lager med "feel-good"-TV-serieboxar på lut. Serier där man blandar allvar och humor. Jag är inte ett dyft intresserad av sci-fi till exempel. Jag fullkomligt älskar "Desperate Housewifes", jag minns inte vilken säsong jag såg senast men det var i alla fall inte den som visas på TV nu så jag vet att jag har en del att hämta igen där. Varför kan man inte hyra hela boxar med serier? Jag kanske får ta en lov in på Tradera och se om jag kan hitta nåt bra där. Med tanke på att jag inte får in TV här på min kammare är det så himla skönt att ha en serie att sätta sig på sängen och slappna av till när andan faller på och i alldeles eget tempo.

Hoppas att ni haft en skön helg ni med :) Kram från mig!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Välkommen hem!! Jag har "Svenska hjärtan" om du vill låna, har inte alla hemma men iallafall de 10 första avsnitten, tror jag att det var. Resten kan jag fixa om du är intresserad. Det är så himla mysigt att kolla på :)

missj sa...

Jaaaaaaaaaaaaaaa...gärna, Älskar Svenska hjärtan!" :) Då har jag nåt att roa mig med ett tag, men måste veta att jag får tag på resten annars blir jag galen...;)