måndag, januari 11, 2010

Auktorisation

Delar av min lunch idag gick åt till att jaga någon som på ett korrekt sätt kan vidimera de kopior (av pass, yrkeslegitimation och examensbevis) jag tänkt göra. De förslag som fanns på hemsidan var: Polis, Notarius Publicus, Skola, Arbetsförmedling, Sjukhus eller Advokat. Polisen förklarade att de inte sysslade med detta utan att det var bestämt så att Notarius Publicus var den som skulle sköta detta. Med andra ord var det denna jag fick jaga och nu har jag äntligen hittat den som har detta uppdrag här i Boden, dessvärre sitter han i Luleå vilket innebär att jag för att få mina papper klara måste lämna i dem där. Turligt nog ska jag faktiskt till Luleå på torsdag och kan ta itu med detta då. Jag får helt enkelt kasta in papprena på advokatbyrån sedan postar de originalen plus kopiorna till mig när det är gjort. Någon prisuppgift har jag inte fått så det kan ju bli intressant, min känsla är att allt som har med advokater att göra inte är billigt. Men det är ju ett måste så det är bara att betala och vara glad. Jag har även beställt lite andra papper från min arbetsgivare som jag behöver.

Så, med andra ord har jag äntligen fått "fingrarna ur"...jag började ju med detta redan innan jag flyttade från huset men sedan har det legat i träda. Dels för att jag behövt acklimatisera mig i situationen, för att det inte dykt upp nåt som varit högaktuellt och för att jag inte kunde hitta mina originalhandlingar. Dessa är nu återbördade och fanns närmare till hands än jag trodde så det är bara att köra. Jag spanar ju runt lite på nätet och har bland annat skickat in en ansökan i helgen på nåt som verkar mycket intressant, dessvärre verkar de ganska fokuserade på att finna någon mer "internt", någon som kan deras datasystem osv, åtminstone lät det så när jag ringde dit. Men jag har försökt locka och pocka med ett fint erbjudande i min ansökan så nu återstår bara att se om det når fram. Nu hoppas jag bara att jag snart har den där auktorisationen i min hand. Det är bra att ha lite framförhållning i alla fall. You never know om/när det smäller till! :) Det lär ju säkert gå flera tåg framöver också...

Inga kommentarer: